نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 813
آتش بياورد، فراهم نمود. او همنام و هم كنيه رسول خدا- 6- است و زمين براى او پيچيده مىشود.
سؤال شد: چرا «قائم» به
اين نام ناميده شد؟ فرمود: چون بعد از اينكه از يادها برود و بعد از مرتد شدن
(روگردانيدن) اكثر قائلين به امامتش، قيام مىكند.
و «منتظر» ناميده شده؛
زيرا غيبتى طولانى براى اوست كه افراد مخلص، منتظر ظهورش بوده و شككنندگان او را
انكار كرده و كسانى كه عجله مىكنند، هلاك مىشوند[1].
سفارش امام على النقى
(ع) به انتظار فرج
(1) از حضرت امام على
النقى- 7- روايت شده است كه فرمود: هنگامى كه امام شما از منزل ستمگران
غائب گرديد، منتظر فرج و ظهور او باشيد[2].
و فرمود: صاحب اين امر
كسى است كه مردم مىگويند او هرگز متولد نشده است[3].
و فرمود: جمعه[4] فرزند پسر
من است، گروه حق گرد او اجتماع مىكنند[5].
گفتار امام حسن عسكرى
(ع) در وصف امام زمان (عج)
(2) 66- حضرت امام حسن
عسكرى- 7- به احمد بن اسحاق كه به منظور
[1] كمال الدين: 2/ 378، حديث 3. اعلام الورى
طبرى: ص 436.
[2] الامامة و التبصره طبرسى: ص 93، حديث 83.
اثبات الوصية مسعودى: ص 259. بحار:
51/ 159، حديث 2.
[3] كمال الدين: 1/ 381، حديث 6. بحار: 51/ 159،
حديث 3.
[4] در نسخهاى« حجّت» آمده، ولى« جمعه» يكى از
نامهاى حضرت قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف- مىباشد، مطابق روايتى كه«
شنبه» را اسم رسول خدا و« يك شنبه» را اسم حضرت على و ... تا به« جمعه» كه اسم
حضرت ذكر كرده است.
[5] معانى الاخبار: ص 123، حديث 1. خصال: 2/ 394،
حديث 102. كفاية الاثر( خرّاز قمى):
ص 285.
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 813