نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 726
پاسخ به شبهات مخالفين
(1) اما پاسخ از آنچه
گفتهاند، اوّلا: اخبار از غيب از بهترين دلايل نبوّت آن حضرت مىباشد. زمانى كه
آن حضرت سفيرى را به سوى «كسرى» فرستاد و او نامه حضرت را پاره نمود، پيامبر اكرم
نيز فرمود: «خداوند مملكت او را پاره كند چنانچه نامه مرا پاره كرد»، و همان طور
شد كه دعا كرده و خبر داده بود. ولى «قيصر» نامه پيامبر را پاره نكرد، حضرت نيز
فرمود: «خداوند ملكش را ثابت نگهدارد» و او بر شام غلبه كرد و پيامبر خبر داده بود
كه شام براى او گشوده خواهد شد.
و معناى سخن آن حضرت كه
گفته است: «قيصرى بعد از او نيست»؛ يعنى در تمام سرزمين شام فقط.
اما فرمايش آن حضرت كه:
«دو ماه عيد، ناقص نمىشوند» در آن سه پاسخ است:
نخست اينكه: منظور او
سال مخصوصى بوده و به آن اشاره كرده است؛ چنانچه مىفرمود: در اين سال اين روز را
روزه بگيريد و اين روز هم عيد فطر است».
و چنانچه گفته است: «هر
كس در وسط مردم بنشيند ملعون است»، اشاره به يك نفر نموده كه در وسط جماعت
مىنشسته و سخن او را مىشنيده است.
دوّم اينكه: يعنى دو ماه
اين طرف و آن طرف عيد، با هم غالبا از سى روز كمتر نمىشوند، اگر يكى ناقص باشد
(29 روز)، ديگرى كامل است.
سوّم اينكه: يعنى هر كس
29 روز هم روزه گرفت از ثواب و اجرش كم نمىشود و ثواب همان 30 روز را دارد، اگر
چه در عدد كم باشد؛ چون ماههاى قمرى گاهى كم و گاهى كامل مىشوند.
به هر حال بنا بر وجوهى
كه ياد نموديم، در اين سخن، خلاف و دروغى وجود ندارد.
اما اشكال در مورد زكات
اين است كه هر كس از مال زكات داده شده، تجارت كند، بيشتر از زكات ثواب مىبرد. و
ديگر اينكه: مال پاك بركت دارد.
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 726