نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 723
اما آيه: وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ معنايش اين
است كه تو را از كشته شدن به دست آنان نگه مىدارد.
و در آيه: ادْعُونِي
أَسْتَجِبْ لَكُمْ چند پاسخ است:
اوّل اينكه: جملهاى در
اينجا در تقدير است؛ يعنى اگر بر دينتان مصلحت ديدم دعايتان را اجابت مىكنم. و به
اين، در آيه تصريح كرده و فرموده است: فَيَكْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شاءَ[1].
دوّم اينكه: دعا، عبادت
است؛ يعنى مرا عبادت كنيد تا براى شما پاداش دهم. و آيه: إِنَّ الَّذِينَ
يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي[2] بر اين دلالت
دارد.
و سوّم اينكه: لفظ، عموم
است ولى خصوص از آن اراده شده و اين در عرف فراوان است.
اما اينكه فرمود: فَسْئَلُوا
أَهْلَ الذِّكْرِ، وقتى كه خداوند با براهين و معجزات، پيامبرش را حجّت قرار
داد، ديد عدهاى از قومش بر نعمت خداوند بر او حسد مىورزند و بر اهل كتاب تمايل
پيدا مىكنند و براى باطل خود به انكار اهل كتاب احتجاج مىنمايند.
حضرت آنان را با اقرار
كردن دشمنش به صداقت او آگاه نمايد و چه چيزى بزرگتر از اينكه در استدلال، از دشمن
گواهى و شهادت بخواهى و به اقرار آن احتجاج كنى. علاوه، در تورات و انجيل، صفات
پيامبر وجود دارد و هر كس انصاف داشته باشد اين را مىفهمد.
برخى از شبهات
مخالفين
(1) مخالفين گفتهاند:
چگونه ادّعا مىكنيد كه تمام اخبار محمّد از غيب، راست و حق است در حالى كه خلاف
بعضى از آنها را پيدا كرديم؛ زيرا محمّد- 6- گفته است: «وقتى
قيصر مرد، قيصرى بعد از آن نيست» در حالى كه بعد از