نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 722
و نيز خداوند به پيامبرش فرموده: وَ اللَّهُ
يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ[1]، در حالى كه
دندان پيامبر را شكستند [شهيد كردند] و سرش را زخمى نمودند.
و نيز در قرآن مجيد آمده
است: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ[2]، در حالى كه مردم هميشه
دعا مىكنند ولى اجابت نمىشود.
و نيز: فَسْئَلُوا
أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ[3]، و اين دليل است بر
اينكه- نعوذ باللَّه- محمّد- 6- به آنچه داشته مطمئن نبوده و
مردم را به سوى كسانى كه خود شاهد بوده است كه آنان كتمان حق مىكردند و باطل
مىگفتند، حواله داده در حالى كه آنان نزد او غير ثقه در ادّعا و خبر بودند.
پاسخ و ابطال سخنان
منكرين نبوّت و امامت
(1) پاسخ از آنچه گفتيد
اوّلا اين است كه: تأويل چيزى كه حكايت كرديد غير از آن چيزى است كه توهم نموديد.
اينكه كفّار بر مؤمنين سلطه ندارند؛ يعنى در اقامه حجّت سلطه ندارند و نمىتوانند
دليل اقامه كنند و دين مؤمنين را باطل نمايند و منظورش قهر و غلبه ظاهرى نيست. و
اين معناى اين آيه است كه مىفرمايد:
لِيُظْهِرَهُ عَلَى
الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[4] يعنى با دليل و حجّت نه
با قهر و غلبه.
و يحيى بن زكريّا هنگام
كشته شدن حجّتش بر قاتلانش ثابت بود و با دليل و حجّت پيروز بود، گر چه در ظاهر
مغلوب گرديده بود و اين هم دليل بطلان دين و فساد طريقهاش نمىشود.
اما در مورد آيه: إِنْ
يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ، دو پاسخ دارد: يكى
اينكه منظورش فقر جنسى بوده كه با نكاح غنى مىشود. و ديگرى اينكه خداوند غالب
حالها را مراعات كرده و بعد از ازدواج پيامبر به خديجه فرمود: وَ وَجَدَكَ
عائِلًا فَأَغْنى[5]؛ يعنى تو را با
مال او غنى ساخت.