نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 704
وسيله صدق او معلوم مىگردد. و اگر دستيابى به آن ممكن باشد،
پس بايد هر كس بتواند مرده را زنده كند، در حالى كه اين گونه نيست.
حيلههاى شعبده بازان
(1) بدان كه حيله و سحر
و سرعت دست، اقسامى دارد كه اگر تفتيش شود مىتوان به آن واقف شد، از اين رو لازم
است كه آموخته شود و مخصوص كسى نيست مانند اينكه شعبده بازان تخم مرغ را در ميان
چيزى مانند سركه قرار مىدهند و دو يا سه روز مىگذارند بماند تا اينكه پوست
بيرونى آن نرم مىشود به صورتى كه طويل مىگردد و نمىشكند سپس آن را در ظرفى
شيشهاى كه دهانه آن باريك است قرار مىدهند وقتى در آن قرار گرفت، آب سرد بر آن
مىريزند و شيشه را حركت مىدهند و تخم مرغ مانند اوّل گرد مىشود و بعد از چند
ساعت اين نرمى از پوست آن مىرود و سخت مىشود و مىشكند! و جاهل گمان مىكند كه
اين معجزه است در حالى كه «حيله» مىباشد.
و مانند آنچه كه ساحران
فرعون از طنابها و عصاهاى خود انداختند كه بينندگان خيال كردند آنها مىخزند؛ زيرا
آنان در ميان عصا و طناب «جيوه» گذاشته بودند وقتى كه آفتاب به آنها مىتابيد به
حركت در مىآمدند. و غير اين از انواع حيلهها و حقّهها كه مردم خيال مىكنند
چيزى مانند مار مىخزد در حالى كه چشمان مردم را سحر كردند و چيزى را كه
نمىشناسند به آنان نشان مىدهند و اين اشتباه مردم به خاطر از دور نگاه كردن است؛
زيرا شعبده بازان نمىگذارند مردم ميان آنان روند.
در جريان موسى- 7- دلالت است بر اينكه «سحر» حقيقت ندارد؛ چون اگر واقعا مار بودند خداوند
متعال نمىفرمود: سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ[1] بلكه مىگفت: «وقتى كه
انداختند به مار تبديل شدند» بعد از آن فرموده است: وَ أَوْحَيْنا إِلى
مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ[2] يعنى وقتى كه
انداخت،