نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 695
و «سفره» و نائم و «نومه» و زائر و «زوره» و دليل اين، شعر
زهير است كه گفته:
و ما أدرى و سوف اخال أدرى
أقوم آل حصن أم نساء
يعنى: نمىدانم ولى گمان
مىكنم به زودى بدانم كه آيا «آل حصن» قوم هستند يا زن.
(1)
باز اشكال كردهاند و گفتهاند: «الَّذِينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ
ذِكْرِي»[1]، تفاوت
است، چگونه ممكن است چشم در پردهاى از ذكر باشد؟ بلكه اين گوش است كه مىتواند
پرده داشته باشد و نشنود.
پاسخ اينكه: در اينجا
خداوند متعال از چشم قلب را اراده كرده و دليل اين، سخن مردم است كه مىگويند: قلب
فلان كس كور شده يا قلبش كور است وقتى كه چيزى را نفهمد.
در قرآن نيز فرموده است: وَ لكِنْ
تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ[2]، بينائى قلب و كورى آن
در باب دين مؤثر است كه مانع از هدايت يافتن مىشود، پس مىشود گفت: قلب كور است
اگر چه كورى در چشم است. و مثل اين آيه ديگر مىباشد كه گفته است: وَ جَعَلْنا
عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ[3]، «أَكِنَّة» همان
«پرده» است.
از آيه إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا[4]، پرسيدهاند و
گفتهاند: وقتى كس ديگر را دوست دارد نمىگويند: «فلان كس براى فلان كس محبت قرار
داده است».
پاسخ اينكه: خداوند
اراده كرده است براى كسانى كه عمل صالح انجام
[1] يعنى:« كسانى كه در چشمانشان پردهاى است و آن
پرده مانع از شنيدن ذكر من مىباشد»،( سوره كهف، آيه 101).
[2] يعنى:« اما قلب كور مىشود كه در سينه است»(
سوره حجّ، آيه 46).
[3] يعنى:« بر قلبهاى آنان پردهاى قرار داديم از
اينكه بفهمند»،( سوره انعام، آيه 25).
[4] يعنى:« كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح
انجام دادند خداوند براى آنان به زودى محبت قرار خواهد داد»،( سوره مريم، آيه 96).
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 695