نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 690
شنيد) گريست، پرسيدند چه چيز تو را مىگرياند؟ گفت: «نظم».
(1) 3- نظم قرآن پيوسته
تازه است و خسته نمىكند و كهنه نمىشود ولى كتابهاى آسمانى گذشته از زيور نظم
عريان هستند و اهل كتاب، براى كتابهاى خود، «نظم» را ادعا نكردهاند.
4- قرآن به صورتى است كه
يك بار به پيامبر خطاب مىكند و يك بار هم به كسى ديگر.
5- مانند قرآن در جامع
بودن يافت نمىشود؛ چون در آن فراوانى و خلاصه بودن است كه مانند دو صفت متضاد
مىباشند.
6- اجزاى آن به يك ديگر
مخلوط نشدهاند و عادت بشر بر اين است كه معانى كلام را تقسيم كند.
7- هر فضيلتى كه در
تأسيس زبان عربى نقش داشته باشد، در قرآن موجود است.
8- وجود برترى ميان بعضى
از اجزاى سورهها و جزء بهتر و برتر، ميان سورههاى گوناگون ظاهر مىشود، چنانچه
در «تورات»، ده كلمه وجود دارد كه شامل وصايا مىشود و به خاطر ارزشمند بودن آن
كلمات، به آنها سوگند مىخورند. و همچنين در «انجيل»، چهار صحيفه است و در «زبور»
حمدها و تسبيحهايى است كه در نمازشان آنها را مىخوانند.
9- در قرآن آنچه مردم به
آن نياز دارند از اصول و فروع دينشان و از اشاره بر عقليات و اقامه برهان بر
ملحدين و براهمايان و دوگانه پرستان و منكرين بعثت و طبيعيين، با مختصرترين و
رساترين كلام وجود دارد. و نيز در آن انواع اعراب و انواع لغت عربى و حقيقت و مجاز
و حتى «طب» هم موجود است؛ چنانچه مىفرمايد:
كُلُوا وَ اشْرَبُوا
وَ لا تُسْرِفُوا[1] كه پايه و اساس
طب همين است. و در آن محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ است و قرآن كريم بر تمام كتب
آسمانى گذشتگان نگهبان