نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 689
غير از ساير نظمهاست و مسيرى است خارج از آنچه بدان عادت
كردهاند از خطبهها و نامهها و شعر و نثر و رجز و مخمّس و مزدوج و عريض و قصير.
وقتى كه در اين تأمّل
كردى و در آخر و ابتدا و آسانى الفاظ و جمع بودن معانى قرآن فكر نمودى كه هر لفظى
اگر تغيير داده شود ممكن نيست بتوانيم به عوض آن لفظى بياوريم كه از اين لفظ
موافقتر و به معنا دلالتكنندهتر و جمعكننده فوايد و زوايد باشد، وقتى كه اين
گونه شد، پس هنگام تامّل در همه اينها، نظم لايق و معانى صحيحى كه مانند آن در نظم
اين عبارت پيدا نمىشود هر چه هم بليغ و خطيب كوشش كند، محقق مىشود.
(1)
خواص نظم قرآن
(2) 1- نظم قرآن از صورت
تمام نظمها خارج است و اگر قرآن نازل نمىشد، در قلب هيچ شخص فصيحى سخنى مانند آن
تأثير نمىگذاشت؛ چنانچه «عتبة بن ربيعه» هنگامى كه قريش او را (براى شنيدن و
تشخيص سخنان پيامبر- 6-) انتخاب كردند و پيامبر سوره «حم
سجده» را براى او خواند، وقتى كه او برگشت گفت: انواع سخنان عرب را شنيدهام و اين
به هيچ كدام از آنها شباهت ندارد. او چيزى را مىگويد كه در قلب اثر مىكند.
و مانند آن سخن جنّ است
كه خداوند از آنان حكايت مىكند و مىفرمايد:
و هنگامى كه شبيه و
مانند قرآن را از نظمها پيدا نكردند، طمعشان از معارضه بريده شد.
2- خاصيّت دوّم نظم
قرآن، تاثيرى است كه در قلوب شنوندگان مىگذارد و هر كس كه مؤمن باشد به طرف او
اقبال مىكند و جذب مىشود. حكايت شده است كه مرد نصرانى از كنار كسى كه قرآن
مىخواند عبور كرد و (صداى قرآن را كه