نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 684
آوردن و ايمان نيستند.
(1) اگر كسى از مخالفان
ما بگويد: محمّد- 6- نعوذ باللَّه- پيامبر نبوده چون معجزه
نداشته است!! پاسخش اين است كه: ما ضرورتا مىدانيم كه آن حضرت ادعاى پيامبرى كرده
چنانچه مىدانيم در مكّه ظهور نموده و به مدينه هجرت كرده و از عربها خواسته است
كه اگر بتوانند با قرآن معارضه كنند و مدعى شده است كه قرآن از تمام سخنان آنان
برتر مىباشد و اين هم يك نوع معارضه خواهى است. و آنان مىدانستند كه اگر بتوانند
با قرآن معارضه كنند، دعوت پيامبر را باطل مىكنند، پس به خاطر اينكه نتوانستند و
ضعيف بودند، با قرآن معارضه نكردند؛ چون قرآن ناقض عادت است. و اين مقتضى اين است
كه قرآن «معجزه» باشد و بر نبوّت پيامبر- 6- دلالت كند.
و اگر كسى بگويد: به
خاطر اينكه جاهل بودند نتوانستند با قرآن معارضه كنند، نه اينكه چون عاجز بودند،
در جواب مىگوييم: معارضه ميان آنها متعارف بود چنانچه امرئ القيس با علقمة بن
عبدة الطبيب معارضه كرد و شعر او را نقض نمود و راه و روش معارضه را كودكان نيز
مىدانند، پس چگونه زيركان عرب از آن غافل بودند.
اگر گفته شود: راه
معارضه را به خطا رفتند چنانچه در پرستش بتان خطا كردند.
و يا اينكه قرآن شامل
اخبار از گذشتگان است و آنان اهل اين كار نبودند، در پاسخ مىگوييم: ميان پرستش
بتان و معارضه، فرق است؛ زيرا پرستش نظرى است و مىشود در آن خطا كرد ولى معارضه
كردن از بديهيات است و خطا در آن روا نيست.
اما اخبار از گذشته،
پيامبر از آنان خواست كه مثل آن را بياورند و آنان بايد مىآوردند و معارضه
مىكردند، آنان هم در اين راه قدم برداشتند و داستانهايى را پيدا كردند و خواستند
به مقابله با قرآن برخيزند و همچنين يهود و نصارا اهل قصّه و داستان بودند و بايد
مشركان مىرفتند و داستانها را از آنان ياد مىگرفتند و با آنان
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 684