نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 683
قريشيان گفتند: اگر اين را بخوانى پيامبر از تو نمىپذيرد،
كوشيدند تا اينكه مانعش شدند. اعشى گفت: به يمامه مىروم و امسال را در آنجا
مىمانم، رفت و مدت كمى زندگى كرد و از دنيا رفت. از شقاوت در دنيا و آخرت و بدى
قضا و قدر به خدا پناه مىبرم و درود و سلام بر سيّد و آقاى ما محمّد و بر آل او
باد.
«لبيد» نيز آمد و به
پيامبر ايمان آورد و براى احترام به قرآن، شعر گفتن را ترك كرد و به او گفتند: دو
بيت قصيدهاى كه گفتهاى آنها چه شدند؟
ان تقوى ربّنا خير نفل
و باذن اللَّه ريثى و العجل
و همچنين آنچه گفتهاى:
عفت الديار محلها فمقامها ...
در پاسخ گفت: خداوند به
عوض آنها سوره بقره و آل عمران را به من داده است.
تفاوت معجزه با حيله،
سحر و جادو
(1) مىگويند: كسانى كه
در اين باب با ما مخالفت كردهاند گفتهاند: راه شناخت نبوّت و پيامبر منحصر در
معجزه نيست و گمان كردهاند كه معجزه با حيله و شعبده و سرعت دست، مشتبه مىشود،
پس نمىتواند راه شناخت نبوّت باشد! اين سخن باطل است؛ زيرا وقتى اين سخن صحيح است
كه ميان معجزه و حيله تفاوت، امكان نداشته باشد، در حالى كه ما فرقهايى را ميان
اين دو برمىشماريم:
1- «معجزه» از جنسى است
كه بندگان نمىتوانند به آن قدرت پيدا كنند؛ مانند تبديل كردن عصا به مار و زنده
نمودن مرده و غير اينها.
2- «معجزه» احتياج به
آموختن ندارد، بر خلاف «حيله» كه نيازمند وسائلى مىباشد.
3- «معجزه» نقض عادت
مىكند بر خلاف «حيله» كه ناقض عادت نيست.
4- «معجزه» به آلت و
وسائل نياز ندارد به خلاف «حيله» كه نياز دارد.
5- «معجزه» نزد كسى كه
اهل اين باب باشد ظاهر مىشود و براى ترويج و تبليغ آنهاست، در حالى كه «حيله» نزد
كسانى ظاهر مىشود كه اهل اسلام
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 683