نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 676
است، بر نبوّت محمّد- 6- دلالت مىكند؛
زيرا آن كار خداى متعال است، پس بر نبوّت آن حضرت دلالت مىكند و معجزه اوست. و
اگر كار پيامبر باشد در حالى كه او به خاطر خارق العاده بودن فصاحتش قادر بر آن
نيست، علاوه، خداوند در آن، علوم خارق العادهاى هم قرار داده است و هنگامى كه
فرمايش آن حضرت را فهميديم كه قرآن از جانب خداوند است نه از جانب او، اين سخن را
مىپذيريم نه حرف ديگر را[1].
(1)
اعجاز قرآن در لفظ و
معنا
(2) قول سوّم و چهارم از
فرمايش خداوند متعال كه گفته است: وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ
لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً[2]، گروه اوّل اين فرمايش
را بر معناى قرآن حمل كردهاند و گروه دوّم آن را بر لفظ، و آيه شريفه شامل هر دو
مىباشد.
پس بنا بر هر دو قول،
قرآن مىتواند معجزه باشد (هم لفظا و هم معنا) چون تناقض و اختلاف به صورتى كه
مخالف عادت باشد، در آن وجود ندارد[3].
(3)
اعجاز قرآن در اخبار
از غيب
(4) اما كسى كه وجه
اعجاز قرآن را «اخبار از غيب» مىداند، پس شك و شبههاى در اين نيست كه معجزه است،
ولى اين چيزى نيست كه با آن قصد معارض طلبيدن داشته باشد؛ چون بسيارى از قرآن خالى
از اخبار از غيب است و همچنين تحدى به يك سوره معين قرار نگرفته است[4] [پس قرآن
كلا معجزه است نه فقط آن سورهها و آياتى كه مربوط به اخبار از غيب است. و اللَّه
اعلم].
(5)
اعجاز قرآن در نظم
(6) اما كسانى كه
گفتهاند قرآن كريم به خاطر اختصاصش به يك اسلوب