نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 674
بودن آن است.
4- جماعتى هم از جهت عدم
اختلال و تناقض در قرآن كه عادتا نمىتواند خالى از آن باشد، معجزه دانستهاند.
5- عدهاى هم آن را از
جهت اينكه شامل اخبار از غيب است معجزه مىدانند.
6- برخى ديگر نيز
گفتهاند: قرآن معجزه است؛ چون نظم مخصوص به خود را دارد كه مخالف معهود است.
7- اكثر معتزله
گفتهاند: تأليف و نظم قرآن معجزه مىباشد نه به جهت اينكه خدا خلقش را از آوردن
مثل آن عاجز كرده كه در اين صورت ممكن بود خداوند اين را برطرف كند و مردم بر آن
قادر مىشدند، بلكه محال بودن وقوع آن از آنان است، مانند محال بودن ايجاد كردن
اجسام و رنگها و مانند خوب ساختن كسى كه به مرض پيسى و برص گرفتار است، بدون دارو
و دوا.
اگر بگوييم كه همه اين
وجوه هفتگانه هر كدام يك وجه قرآن است، بهتر مىباشد[1].
(1)
نظر سيد مرتضى (ره) در
اعجاز قرآن
(2) سيد مرتضى- رحمه
اللَّه- استدلال كرده است كه خداوند سبحان مردم را از معارضه با قرآن باز داشت و
عدول آنان، به اين جهت بود نه اينكه فصاحت قرآن خارق العاده باشد؛ چون فرق گذاشتن
ميان دو چيز، موقوف بر اين نيست كه شخص، صاحب قريحه و اهل فن باشد، بلكه ديدن آن
دو كفايت مىكند، چنانچه در فرق گذاشتن ميان ابريشم و پشم لازم نيست به ماهرترين
بزّاز رجوع كنيم، بلكه نياز به فكر دقيق است و ما هم به اندازه علممان به فصاحت
ميان شعر امرئ القيس و ساير شاعران فرق مىگذاريم و نيازى نيست در اين فرق گذاشتن
به اينكه مراجعه نماييم به كسى كه در نهايت فصاحت است، بلكه با تفكر مىتوانيم اين
تفاوت را