نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 672
محمّد- 6-،- نعوذ باللَّه- سخنان او را
به خود نسبت دهد و ادعا كند كه قرآن معجزه اوست؟!!! پاسخش اين است كه: ما ضرورتا
مىدانيم كه قرآن مختص آن حضرت است؛ چنانچه در مورد اشعار و مصنفات، صاحبان آنان
را مىشناسيم مانند اشعار امرئ- القيس يا كتاب عين خليل. قرآن مجيد هم از آن حضرت
ظاهر گشته و از او شنيده شده و در ميان مردم حرفى كه دلالت كند بر اينكه قرآن از
غير او ظاهر شده، ديده نمىشود. و مردم اصلا اين سخن را جايز نمىدانند، چگونه در
حكمت حكيم سبحان جايز است به كسى اين گونه تمكين بدهد و حال آنكه محمّد- 6- در زهدش از دنيا و آزاد نفسيش از اول كارش تا آخر كارش معلوم
بود، پس چگونه اين اتهامات به او مىچسبد؟![1].
عجز شعرا و بلغا در
معارضه با قرآن
(1) اگر بگويند شايد
گذشتگانى مانند امرئ القيس و امثال او اگر معاصر آن حضرت مىشدند، مىتوانستند با
قرآن معارضه كنند! در پاسخ مىگوييم: اگر معارضه خواستن با «شعر» بود، اين سخن
صحيح مىنمود، علاوه، در زمان پيامبر- 6- هم افرادى بودند كه
بلاغتشان از گذشتگانى مثل امرئ القيس كمتر نبود و كسانى بودند كه از آنان در بلاغت
قويتر بودند. و رسول اكرم- 6- هم آنان را مجبور نكرد كه از
جانب خودشان بياورند، بلكه مىتوانستند مثل قرآن از سخنان خودشان و از سخنان كسانى
كه قبل از آنان بودند، بياورند.
اگر مىدانستند در سخن
آنان چيزى هست كه مىتواند با قرآن برابرى كند مىآوردند و مىگفتند: اين سخن كسى
است كه پيامبر نيست، ولى در بلاغت مساوى با قرآن است.