نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 671
بلاغت قرآن كريم
(1) اين سخن كه «قرآن
مركب است از جنس آنچه بندگان هم به آن قدرت دارند»، اشكالى به خارق العاده بودن آن
نمىرساند و نه به اينكه آن معجزه است؛ چون اعجاز آن از جهت بلاغتش مىباشد و در
بلاغت هم ميان بليغان تفاوت است، مگر نمىبينى شاعران و خطيبان در بلاغت و شعر و
خطبههايشان از يك ديگر برترى مىجويند؟! پس صحيح است كه سخنى در بلاغت به حدى
برسد كه نسبت به بلاغت بليغان خارق عادت باشد.
واضحتر اينكه: بلاغت در
سخن، تنها با قدرت بر بوجود آوردن حروف مركبه حاصل نمىشود، بلكه با علم متكلم به
سخن بليغ است و اين علم هم با كسب به دست نمىآيد بلكه از جانب خداوند ابتدائا و
هنگام به كارگيرى تحصيلات خود به دست مىآيد و اين علم از جانب خداوند است، پس
پروردگار عادتش اين طور تعلّق گرفته كه به بليغان مقدار متفاوتى از اين علم را
داده است و زمانى كه بلاغت قرآن از آن مقدارى كه بندگان دارند، تجاوز كرد حتى از
بلاغت بليغان آنان نيز گذشت، اين مىشود خارق العاده. و اين را با آنچه قبلا ذكر
كرديم از اينكه قرآن عربها را به معارضه طلبيد و آنان از آوردن مثل قرآن يا قريب
به آن، عاجز ماندند را روشن مىكنيم[1].
اختصاص داشتن قرآن به پيامبر
6
(2) اگر كسى بگويد: از
كجا مىدانيد كه قرآن كريم تنها در دست پيامبر اكرم- 6- ظاهر
شده است نه غير او؟ چه اشكالى دارد كه خداى سبحان، پيامبرى غير از محمّد- 6- را مبعوث كند و محمّد- 6- هم به او ايمان
بياورد. و قرآن را از او بياموزد، بعد اين پيامبر كشته شود و