نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 666
و سورههاى طولانى از چند جهت شامل اعجاز مىشوند؛ از جهت
«نظم و ترتيب و كثرت و خبر از غيب دادن»، از اين رو جايز نيست قرآن را يك معجزه به
حساب آورد و نه هزار معجزه و نه چند برابر آن.
بدين خاطر سخن كسى را كه
گفته است: «پيامبر اكرم- 6- هزار معجزه دارد يا دو هزار»
تخطئه مىكنيم؛ زيرا وقتى معجزات آن حضرت را بشماريم از هزاران نيز افزون مىشوند[1].
(1)
معجزه بودن قرآن مجيد
(2) بدان كه چگونگى
استدلال بر قرآن، فرع بر خود استدلال آن است. و استدلال به قرآن بعد از بيان پنج
چيز صحيح است:
1- ظهور محمّد- 6- در مكّه و ادعاى اينكه او مبعوث و فرستاده خداوند به سوى خلق
است.
2- با قرآنى كه در دست
داشت، اعراب را به مبارزه طلبيد و ادّعا كرد كه خداوند قرآن را بر او نازل كرده و
مخصوص او گردانيده است.
3- اعراب در طول اين
مدت، نتوانستند با قرآن معارضه كنند.
4- آنان به خاطر عجز و
ناتوانى نتوانستند با قرآن معارضه كنند.
5- اين ناتوانى مردم،
چيز خارق العادهاى است.
وقتى كه اين ثابت شد، پس
يا قرآن به خودى خود معجزه است و با فصاحتش خرق عادت كرده است، از اين رو
نتوانستهاند با او معارضه كنند و يا اينكه خداى سبحان آنان را از معارضه
برمىگرداند و اگر خداوند آنان را منصرف نمىكرد، مىتوانستند معارضه كنند و هر
طورى كه باشد، صحت نبوّت پيامبر اكرم- 6- ثابت مىشود؛ زيرا
خداى متعال كذّاب را تصديق نمىكند و براى باطل خرق عادت نمىنمايد[2].