نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 598
خواندن و نوشتن نمىدانستند)، پيامبرى از خودشان فرستاد»، تا
به اين آيه: «و قوم ديگر از آنان كه هنوز به آنها نپيوستند»[1]، و مانند اين آيه شريفه: «تا بترسانم
بدان شما را و هر كه را (كه خبر اين قرآن به او) برسد»[2].
و اختلافى نيست كه در
شريعت هم اين لفظ بايد بر عموم حمل شود؛ چون كتاب و سنّت و اجماع كه ادلّه شريعت
مطابق آن است، بر كلام ما دلالت مىكند.
اگر بگويند: خرّميه در
اين باب مخالفند و اين را قبول ندارند، پس چطور مىگوييد اجماع در اين جا واقع شده
است؟ مىگوييم: مخالفت «خرّميه» تازه و جديد است كه قبل از آن اجماع واقع شده و
بعد از اجماع، در قرون بعدى، مخالفت صورت گرفته است[3].
(1)
در معجزات حضرت محمّد
6 و جانشينان او از نظر اخلاقى
(2) بدان كه اين مسأله
(اخلاق پيامبر و ائمه) نشانهاى عظيم و دليلى قوى و معجزه بزرگى است كه كسى به طور
مفصل آن را نمىشناسد، مگر خواص و عامه مردم به طور اجمال به تبعيت از خاصه آن را
مىشناسند. و اين بدين جهت است كه براى هيچ كس ممكن نيست و كسى نشنيده صبرى چون
صبر حضرت محمّد- 6- و ائمه از خاندان و اهل بيت او داشته
باشد. و كسى نتوانست حلم و بردبارى و وفاى به عهدى مانند آنان را داشته باشد. و نه
شفقت، مهربانى، رحمت، زهد، مساعدت، سخاوت، فروتنى، حسن معاشرت، علم و حكمتى مانند
آنان. و كسى مانند آنان نسبت به محافظت به آنچه كه گوش مىكنند نيست. و كسى مانند
آنان در سكوت هنگامى كه ساكت مىشوند و چون سخن گفتن آنان وقتى