نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 684
كدام عالمى را راستينتر و موحّدتر و به
معارف حقّه حقيقيّة الهيّه نزديكتر از ايشان مىيابيم؟! به علّت آنكه مناط رسالت و
نبوّت امور ظاهرى از كسب و كار و سرمايه و حَسَب و نَسَب و علوم ظاهريّه و فنون
دنيائيّه نيست. اگر آقاى أنصارى را از معمّم بودن، و فقيه بودن، و امام جماعت بودن
و هكذا نظائر اين امور خَلع كنيم، ملاك ارادت و عظمت اين مرد تجلّيات الهيّهاى
است كه در راه طولانى با جهاد اكبر براى وى شده است، و او را به سرحدّ يك عارف
الهى درآورده و در مقام و منزلت تمكين نشانده است. گو آنكه همه اهل همدان هم او را
صوفى تلقّى كنند و به تهمتهاى ناروا و ناسزا متّهم دارند، همسايهاش هم خاكروبه بر
در خانهاش بريزد. زيرا تمام اين مصائب را ما بعينها درباره أنبياء داريم، و بيشتر
از اينها در احاديث ما وارد شده است. و مَا أُوذِىَ نَبِىٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ
قَطُّ [1] هم از لسان رسول الله روايت داريم
______________________________
[1]. اين حديث را با عين اين عبارت، حقير از لسان مبارك حضرت آية
الله علّامه طباطبائى استاد بى بديلمان رحمةُ الله عليه در رساله «مهر تابان» در
قسمت دوّم: مصاحبات، در ابحاث عرفانى، ص 224 از شماره زير مسلسل از طبع اوّل (و ص
328 از طبع دوّم) روايت كردهام. ولى در «جامع الصّغير» سيوطىّ، ص 144 بدين عبارت
آورده است:
ما اوذىَ أحَدٌ ما اوذيتُ
(عد) و ابن عساكر عن جابر (ض).
ما اوذىَ أحَدٌ ما اوذيتُ فى اللَهِ
(حل) عن أنس (ح ض). و در «كنوز الحقآئق» كه در هامش «الجامع
الصّغير» مطبوع است در ص 82، مناوى فقط عبارت
ما اوذىَ أحَدٌ ما اوذيتُ
را از (عد) روايت نموده است. و در «نهج الفصاحة» أبو القاسم پاينده
در طبع انتشارات جاويدان (سنه 1367 شمسى) ص 543 تحت رقم 2626 (ما اوذىَ أحَدٌ ما
اوذيتُ فى اللَهِ)
ما اوذىَ أحَدٌ فى اللَه
آورده است. و أيضاً اعلمى در «وهج الفصاحة» ص 561 همين لفظ را ذكر
نموده است.
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 684