responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 683

بودم، روزى كه تنها با خود به سوى محلّ نماز ظهر ايشان در مسجد موسوم به مسجد پيغمبر ميرفتم، به سبزه ميدان كه رسيدم اين فكر به نظرم آمد كه: من چقدر ايشان را قبول دارم؟! ديدم در حدود يك پيامبر إلهى! من واقعاً به كمال و شرف و توحيد و فضائل اخلاقى و معنوى ايشان در حدود ايمان به يك پيغمبر، ايمان و يقين دارم. زيرا اگر الان حضرت يوسف و يا شعيب و يا حضرت موسى و عيسى على نبيّنا و آله و عليهم السّلام زنده شوند، و بيايند و امر و نهيى داشته باشند، من حقيقةً بقدر اطاعت و انقياد و ايمان به حقّانيّت آن انبياء به اين راد مرد بزرگ و الهى ايمان و ايقان دارم.

شاهدى هم داريم، چنانچه بعضى ذكر نموده‌اند كه: عُلَمآءُ امَّتى كَأَنْبيآءِ بَنى إسْرآئيلَ [1]. در اينصورت براى انطباق آن حديث بر علماء امّت‌

______________________________ [1] اين روايتى است كه در ألسنه مشهور و بر سر زبانها متداول است، وليكن ابداً سندى را براى آن نيافتيم با كثرت تتبّعى كه در اين باره نموديم. محدّث و عالم متضلّع خبير سيّد عبد الله شُبَّر در كتاب «مصابيح الانوار فى حلّ مشكلات الاخبار» در ج 1، ص 434 از طبع مطبعة الزّهراء- بغداد، به شماره حديث 83 آورده است كه:

آنچه از پيغمبر صلّى الله عليه و آله روايت شده است كه: قالَ: عُلَمآءُ امَّتى أنْبيآءُ بَنى إسْرآئيلَ، أوْ كَأنْبيآءِ بَنى إسْرآئيلَ، أوْ أفْضَلُ مِنْ أنْبيآءِ بَنى إسْرآئيلَ؛ براى اين حديث در اصول ما و اخبار ما پس از فحص و تتبّع تامّ ابداً مدركى نيافتيم. و ظاهراً از دست پرورده‌ها و موضوعات عامّه است. و از كسانيكه از ميان علماء ما تصريح به ساختگى بودن آن نموده‌اند محدّث شيخ حرّ عاملى است در كتاب «الفوآئد الطّوسيّة» و محدّث شريف جزائرى. و كيف كان ممكن است براى آن دو معنى نمود.- تا آخر آنچه را كه شبّر در اينجا ذكر كرده است.

و حقير در كتاب «الجامع الصّغير» سيوطى و «كنوز الحقآئِق» مناوى و «نهج الفصاحة» پاينده و «وهج الفصاحة» أعْلمى كه براى احاديث صغار سيّد البشر تدوين يافته است مراجعه كردم، از طريق عامّه در آنجا هم نبود. و در كتاب «جنّة المأوى» شيخ محمّد حسين آل كاشف الغطاء، در ص 197 در ضمن سوالاتى كه كتباً از ايشان از معنى اين حديث مى‌شود و ايشان پنج وجه را در معنى و تفسير آن احتمال داده‌اند، در تعليقه آن مرحوم آية الله حاج سيّد محمّد على قاضى طباطبائى تصريح به آنچه گفتيم نموده‌اند و چنين ذكر كرده‌اند كه: اين حديث از موضوعات عامّه است.

آية الله حاج سيّد محمّد على قاضى طباطبائى در كتاب «تحقيق درباره اوّل أربعين حضرت سيّد الشّهداء 7» از طبع سوّم- تبريز، تحت عنوان: «مراد از آل محمّد چه كسانند؟» در ص 468 گويد: فيروز آبادى (صاحب كتاب اللغة) گويد: وقَول رَسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه و ءَاله و سلَّم: عُلَمآءُ أمَّتى كَأنْبيآءِ بَنى إسْرآئيلَ، و فى لَفظٍ: عُلَمآءُ هَذِهِ الامَّةِ أنْبيآءُ سآئِرِ الامَمِ؛ وَ إنْ كانَ فى إسْنادِهِ مَقالٌ لَكِنْ يُسْتَأْنَسُ بِهِ فيما ذَكَرْناهُ.

نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 683
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست