responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 634

پيدا كند و خواطر را بالمرّه دفع نمايد؛ وليكن در اين وهله سالك پيوسته با خدا و در حرم خداست و خاطره‌اى حقّ ورود ندارد. ممكن است روزها و ماهها بگذرد و خاطره‌اى بر ذهنش مرور ننمايد مگر خاطرات نيك و بدون ضرر كه لازمه زندگى و معيشت است، مثل لزوم آب آشاميدن در موقع عطش و پاسخ سلام دادن در موقع سلام كردن و أمثال ذلك.

اينجاست كه فرق ميان سالك راستين و مدّعيان سلوك واضح مى‌شود؛ و مرد وارد در حرم از شخص مدّعى ورود جدا ميگردد؛ و آنكه به حقيقت عبادت و عبوديّت پيوسته است با آنكه از روى تصنّع و خودساختگى بدون ادراك لذّت عبادت، خود را عابد و زاهد مى‌شمرد و به قيام و قعود و ركوع و سجود اشتغال مى‌ورزد، متمايز مى‌شود

. وَ قُلْ لِقَتيلِ الْحُبِّ وَفَّيْتَ حَقَّهُ‌

وَ لِلْمُدَّعى هَيْهاتَ ما الْكَحَلُ الْكَحِلُ [1]

«و به كشته راه عشق بگو: از عهده وفاى حقّ عشق برآمدى! و به مدّعى راه عشق بگو: هيهات از اينكه بتوانى از عهده وفاى حقّ عشق برآئى! هيچگاه شخص سرمه به چشم كشيده و تصنّعاً مژگان را سياه كرده، مانند شخص سياه مژگان نخواهد بود».

ابيات شيخ محمود شبسترى در لزوم شناختن انسان حقيقت خويش را

برو اى خواجه خود را نيك بشناس‌

كه نبود فربهى مانند آماس‌

من و تو برتر از جان و تن آمد

كه اين هر دو ز أجزاى من آمد

به لفظ من نه انسان است مخصوص‌

كه تا گوئى بدان جان است مخصوص‌

يكى ره برتر از كون و مكان شو

جهان بگذار و خود در خود جهان شو

______________________________ [1] «ديوان ابن فارض» ص 134؛ در ضمن ابيات هُوَ الْحُبّ سروده است. الكَحَل با فتحه حاء به معنى سياهى طبيعى مژگان است. و الكَحِل با كسره حاء به معنى مكحول است؛ يعنى سرمه كشيده‌

نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 634
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست