نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 461
ميداند و ابن فارض شاگردش براى جميع اعصار
قبلى. وى ميگويد
: وَ
مِن فَضْلِ ما أسْأَرْتُ شُرْبُ مُعاصِرى
وَ
مَنْ كانَ قَبْلى فَالْفَضائِلُ فَضْلَتى [1]
«و از ته مانده و باقيمانده آنچه را كه من
نوشيدم، نوشيدن معاصرين من است و نوشيدن كسانى كه پيش از من بودهاند، بنابراين
تمام فضائل عبارت است از بقيّه و زياد مانده نوشيدن من».
گفتار اهل توحيد در حال فناء، گفتار خداوند است
و أقول: بر اين اساس حمل مىشود كلام بسيارى كه جملاتى همچون «أنا
الْحَقُّ» و يا «لَيْسَ فى جُبَّتى سِوَى اللَهِ» گفتهاند و يا آنچه را كه از
أمير المؤمنين 7 در خطبه بَيان و تُتُنْجيّه آمده است بر فرض صحّت خطبه
و تماميّت إسناد و استنادش به آنحضرت.
زيرا اگرچه تفوّه به اين كلام، سخن حقّ است، وليكن از كُمَّلين
اينگونه تعبيرات را كه به شَطَحيّات و طامات نام نهند، ديده نشده است. بزرگترين
عارف، حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم بوده است، و اينگونه تعبير
نفرموده است؛ و گرنه بجاى قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ مىگفت: قُلْ أنَا اللَهُ
أحَدٌ. أمير المؤمنين 7 هم اوّلين شاگرد مكتب اوست، آنگاه در خطبه
عمومى براى جميع مردم چنان و چنين بگويد، صحيح نيست. و لذا به همين دليل، سَنَد
اين نحوه از روايات مردود است. آرى در مجالس خصوصى با بعضى از أحبّه و أعزّه از
أولاد و يا از أصحاب براى معرّفى ذات حقّ و وصول بنده خدا به مقام فَناءِ فى الله
اينگونه تعبيرات اشكال ندارد؛ گرچه بايد
______________________________
[1] «ديوان ابن فارض» طبع بيروت، دار صادر (سنه 1382) ص 116 سطر
761 از تائيّه كبرى كه معروف به نظم السّلوك است.
در «أقرب الموارد» گويد: أسْأَرَ الشّاربُ فى الإنآء إسَارًا:
أبقَى فيه بقيَّةً، مثل سَأَرَ. و مِنه أسْأرَتِ الإبلُ فى الحَوض. و يقال: إذا
شَرِبْتَ فَأسْئِرْ.
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 461