[1] پرشدى: ناظر است به آيات قرآنى درباره دوزخيان:«
لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ»\* مراد
بيت اينست كه كاش دوزخ از من پر ميشد و جايى براى ديگران در دوزخ نميماند.
[2] بزاريد: فعل ماضى مطلق از مصدر« زاريدن» زارى كرد(
گريست).
[3] - بقال: لفظ عربى، صفت مشتق از« بقل» به معنى تره و
سبزى. بقال: سبزىفروش.
[4] زحام:( با كسر اول مصدر دوم باب مفاعله): زحمت
دادن- هجوم كردن. مراد بيت اين است كه مگسها به جاى مشترى بر بقال چنان هجوم
كردهاند كه روى او را هفتهيى كس نديده است.
[5] كاى روشنايى بساز: اى زن كه روشنايى خانه من هستى
سازگار باش. ممكن است« روشنايى بساز» صفت مركب باشد يعنى اى سازنده و ايجادكننده
روشنايى در خانه.
[6] ولى. مخفف ولى( با تشديد ياء) صاحب ولايت. ولى در
اصطلاح عرفان كسى است كه به فرمان خدا قدرت تصرف در موجودت دارد و بنا به گفته
سعدى اين نيرو بواسطه جوانمردى و وارستگى به دست ميآيد.
[7] على: امير مؤمنان امام اول ما شيعيان كه جوانمردان
و صوفيان و زاهدان و سخنوران و جنگجويان و عادلان اسلامى همه او را حقا سر سلسله
خود ميشناسند.
نام کتاب : شرح بوستان نویسنده : خزائلى، محمد جلد : 1 صفحه : 171