نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 797
وحدت اسمائى و افعالى او است كه هر يك از آن
دو لازم آنچه بر آنها پيشى دارد مىباشد.
از تو به تو مىگريزيم، چون هيچ پناه و رهايى از تو جز به تو نيست. و
از تو به تو پناه مىبريم، هم چنان كه در حديث آمده (و پيش از اين بيان داشتيم) و
در هر حال بر تو تكيه و اعتماد مىكنيم، چنان كه گفتهاند:
توكّل
و اعتمادم در تمام امور بر خداست
و
توسّل و دست به دامن شدنم به پنج تن آل عباست
451/ 5 اگر گويى: وقتى كه همگان از اويند و به
سوى او رهسپاراند، چه فايدهاى در اين پناه بردن و يارى خواستن مىباشد؟
452/ 5 گويم: براى اين است كه آن دو هم از او است، شايد آن دو؛ دو
سبب باشند كه منتهى به حصول مطلوب در علم و قدر الهى مىشوند، و اين معنى سخن رسول
خدا 6 است كه فرمود: اعملوا فكل ميسّر لما خلق له، يعنى: عمل
كنيد زيرا هر كس براى انجام مقصودى كه به جهت آن آفريده شده داراى توانايى است- پس
از آنكه گفتند: پس عمل چه مىشود؟-
453/ 5 و اين تا اينجا حكايت كننده رازهاى الهى است كه فرموده: اياك
نعبد و ايّاك نستعين، يعنى: تنها ترا مىپرستيم و فقط از تو يارى مىخواهيم (5-
فاتحه) و آنچه كه پس از اين است مربوط به چيزى است كه پس از آن است و آن بيان ما
است كه: ما را از اجابت كنندگان؛ يعنى جواب دهندگان هر صدا و حرفى قرار مده؛
ماننده يهود كه: المغضوب عليهم، يعنى: مورد خشم و غضب واقع شدند (7- فاتحه) يعنى
در عذر پيروى باطلشان گفته شده:
فاخرج لهم عجلا جسدا له خوار، يعنى: و براى آنان گوساله پيكرى بساخت
كه صداى گوساله داشت (88- طه) و مانند نصارى- الضالين- يعنى: گمراهان- به كلام
حضرت مسيح 7 در حالى كه كودك در گهواره بود و به دليل گفتارش كه خداوند
از او حكايت مىكند: و ابرئ الاكمه و الابرص و احيى الموتى، يعنى: كور مادرزاد و
برص زده را شفا مىدهم و مرده را به اذن خدا زنده مىكنم (49- آل عمران) و غير
اينها. و براى ما از هر از دست رفتهاى عوض و تلافى باش، و تو از تمام آنها جبران
و عوضى و تمام خيرات به دست تو است، هم چنان كه پيش از ما براى كسانى كه بر آنان
نعمت بخشيدى- از پيامبران و
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 797