نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 749
تغاير اين دو به سبب دو نسبت حق و انسان
كامل؛ حكم يكى از آن دو شباهت به حكم ديگرى پيدا كرده است. و ما از آن جهت گفتيم
در آغاز درجاتش كه كامل پس از استهلاك و بازگشت از حق به خلق براى ارشاد و تكميل و
يا ترقى در مراتب اكمليت؛ اين شهود بر صفت استهلاك براى او باقى نمىماند.
288/ 5 سپس گوييم: بين اين معرفت، يعنى به واسطه تقابل دو نسخه و
معرفت نخستين يعنى انسان مجموع آنچه در عالم است مىباشد- يعنى تفصيل صور اسماء حق
تعالى- و عالم نزد او مانند يك صورت است و آينه وجود او مىباشد و او هم آينه
احوال عالم؛ دو فرق بزرگ است؛ براى اينكه اين معرفت بر پايه ذوق توحيد ذاتى و قرب
فرايض و جدا نبودن مظهر از ظاهر است و معرفت نخستين بر پايه توحيد وصفى و قرب
نوافل و مشاهده مظهريت است، و محاكات و مضاهات (همانندى) بين دو مظهر و يا بين
مظهر و ظاهر برابر است، بين اين دو چه مقدار فرق است؟
289/ 5 اين دو فرق را از راه ذوق نمىتواند شناخت مگر آن كس كه نخست
خود را شناخته باشد به اينكه وجودش اضافى است و حقيقتش نسبت علمى است و حال
امكانيش عدمى است، و پروردگارش را شناخته باشد كه وجود در واقع خاص او است؛ و آنچه
را كه پيش از معراج تحليل و وصول به خدا- حال سلوكش و پيش از سلوكش- درك كرده
بشناسد و در هر منزلى آنچه را كه از آن (منزل) گرفته رها كند، سپس در مرتبه دوم
خودش و پروردگارش و تمام اشيا را پس از استهلاك و بازگشت از حق به خلق بشناسد، و
اين بازگشت يا براى ارشاد و تكميل است، يعنى آگاهى دادن طالب سالك است بر آنچه كه
در راه رفت و آمد مشاهده مىكند، و يا (اين بازگشت) براى ترقى در مراتب اكمليت
است- البته اگر تنها باشد و ملزم به ارشاد نباشد- براى اينكه شأن چنين شخصى اين
است كه از جهت ذوق؛ بين حالت استهلاك در جلال الهى و بين آنچه پيش و پس آن است جدا
كند.
290/ 5 اما آنچه پيش از آن است؛ براى اينكه او را هيچ شناختى به ذوق
استهلاك نيست. و اما حال استهلاك؛ هيچ ملاحظه و نگرشى به دو طرف نيست.
291/ 5 و ما اين جواب را از بيان اول بودن مراتب بتأخير انداختيم كه
بناى اين ذوق بر
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 749