نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 708
162/ 5 و از دقايق رازها كه بيان داشتيم
اينكه: كامل؛ به واسطه اتصافش به اوصاف دو طرف- يعنى مرتبه وجوب و مرتبه امكان- و
معرفتش به اسم «مؤثر» كه مربى هر موجود است؛ و تحققش به سرّ جامع بين مؤثر و متأثر
(اثربخش و اثرپذير)؛ احكام درجات متفاوت و احكام اصحاب و ياران آنها را- و
نسبتشان را در اثربخشى و اثرپذيرى- مىداند، يعنى دانستن سبب دور كوچك بودن قمر و
بزرگ بودن دور ثوابت را- با حفظ نسبت دائمى بين آن دو- مىداند، چون تمام دور قمر
در بيست و هشت روز و كسرى است و تمام دور ثوابت در بيست و هشت هزار سال و كسرى
مىباشد، نسبتش به كسر اوّل مانند نسبت عدد دو است به عدد يك؛ و اگرچه تحقيق اين
را جز خدا و آنكس از بندگانش را كه مىخواهد نمىداند.
163/ 5 و اين بدان جهت است كه فلك قمر آسمان اجسام مركب است كه در
كثرت و تراكم- مانند مولّدات- تناهىپذير است، و آسمان صور؛ كلّى و روحانى است كه
تا پائين مراتب جزئى مىرسد، و اين اجسام و صور شأنشان اين است كه به سرعت تغيير
يافته و تبديل به اشخاص و احوال- به حسب تركيب و تحليل و تشكيل و تفصيل- مىشوند،
خلاصه آنكه:
آن (لحظه) و شأن الهى همان است كه خود فرموده:
بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ، يعنى: اينان از خلق
جديد در شبههاند (15- ق) و: كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي
شَأْنٍ، يعنى: او هر روز در كارى است (9- رحمان) يعنى هر آن و لحظهاى، پس
حكمت ايجاب مىكند كه تدبيرش را اسمى عهدهدار شود كه فلكش از حيث حركت و دور سريعترين
افلاك؛ و نسبت به آثار اسماء افلاك علوى جامعتر باشد تا از اشراقات نامحدود آنها
كه نزدش مجتمعاند هر لحظه جزئيات صور غير محدود را در هر قابلى به حسب قابليّتش-
و مادام كه قابل است- انجام دهد، و شئون جزئى به حسب آنات و لحظات حركتش؛ و ادوار
شئون به حسب ادوار حركتش- روزها و ماهها و سالها- تبديل يابند.
164/ 5 پس همانگونه كه حكمت ايجاب مىكند دور نزديكتر و كوچكتر
افلاك مخلوق به حسب دورى كه بدان ديگر ادوار مضبوط منسوب به يك مدبّر؛ مقدّر و
اندازهگيرى مىشود سريعتر باشد- و آن دور يك روز است كه به واسطه حركت عرش تعيّن
مىيابد تا اسماء آنها در تفصيل و تكثير اجسام و احوال اجسام مؤثر باشند- همينطور
حكمت الهى
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 708