نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 573
شمار رقايق اسمائى است كه اين ستارگان و
افلاك صور و مظاهر مراتب آنها (اسماء) و بر شمار احكام و نسبتهاى احكام آنها و
احاطه و توافق و تناسب آنها در آنچه كه بين آنها (اسماء) است و نيز دورى آنها از
هم مىباشند، پس هر كدام كه احاطهاش تمامتر باشد حكمش بيشتر و مدت زمانش درازتر
است.
891/ 4 حضرت شيخ قدس سره در تفسير گويد: به واسطه ادوار احكام كلى
محيط و فراگير آنها (اسماء و حقايق) آشكار مىشود و به واسطه لحظات احكام ذاتى
آنها از حيث دلالت آنها- يعنى دلالت اسماء بر مسما- و مغايرت نداشتن آنها با او
(مسما) ظاهر مىگردد، و آنچه بين آن دو (ادوار و لحظات) از روزها و ساعات و ماهها
و سالها كه هست؛ به اعتبار آنچه كه بين آن دو[1]
از احكام متداخل هست تعين مىپذيرد، و اين مشابه وحدتى است كه عبارت از صفت وجود
خالص است و مشابه كثرتى كه از لوازم امكان- و آنچه بين آن دو از موجوداتى كه
نتيجه آن دو است- مىباشد، دخول تمام صور فلكى را در عرش (با اينكه تندترين حركات
را دارد)- كه روح آن قلم است و سرّش الوهيت- بنگر كه چگونه با حركت تند فراگيرش
روزها را اندازه و معين مىكند، و از آن به اسم «دهر»- از حيث دلالتش بر ذات و
نداشتن مغايرت- بالا برو تا بدانى زمان متعيّن به عرش؛ صورت آن (اسم دهر) است.
892/ 4 از اين جهت آن حضرت 6 در دعايش مىگفت: يا دهر يا ديهور يا
ديهار، و فرمود 6: دهر را دشنام ندهيد، چون دهر همان خدا است، پس آن (يعنى لحظه)
را كه زمان (فرد) غير منقسم است در نظردار كه آن موجود حقيقى است- به واسطه اعتبار
صفت عين موصوف بودن- و غير آن معدوم فرضى- چه در گذشته و چه در آينده- و موجود
كنونى است، و دور داراى حكم كثرت و امكان است و تعلقى كه بين وجود حق و بين اعيان
است به واسطه معقول بودن حركت مىباشد، پس بين «آن[2]-
لحظه» و دوران و بين وجود[3] و امكان
رنگها و موجودات آشكار شده و احكام دهر و زمان تفصيل پيدا مىكند، پس مستند ادوار:
علم مرا در خلقم تا قيامت بنويس؛ است و مستند لحظه: خدا بود و با او چيزى نبود،:
[1] - به اعتبار آنچه از اين دو اصل- يعنى ادوار و
لحظات- حاصل مىشود.