نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 564
نكاحهاى آنها پس از تفصيلشان مىباشد، پس
معناى آن[1] در اين
صورت چنين است كه آن (يعنى حقيقت الحقايق) با جمعش با اسماء ذاتى چهارگانه- بر
احديت خود- نخست در تعين دوم سارى است؛ و در ماده نفس رحمانى كه به نام «عماء»
ناميده شده؛ به تفصيل و تركيب با اسماء الهى اصلى چهارگانه كه عبارت از اصول اسماء
الوهى و سايههاى اسماء ذاتىاند محصّل است.
854/ 4 (محصّل) اولى؛ عالم ارواح است كه نتيجه نكاح اوّل كونى و
وجودى مىباشد.
855/ 4 دوم اينكه[2] در عالم
ارواح سارى است و در ماده هبائى به تفصيل و تركيب با حقايق چهارگانه طبيعى كلى
عالم مثال و عرش و كرسى- كه نتيجه نكاح دوم كونى و وجودىاند- محصّل است.
856/ 4 سوم اينكه در اجسام بسيط سارى است و در آنها به تفصيل و
تركيب با عناصر چهارگانه عالم اجسام مركب- مانند آسمانها و مولدات (سهگانه) كه
نتيجه نكاح سوم كونى و وجودىاند- محصّل است.
857/ 4 چهارم در اجسام مركب سارى است و در آنها به تفصيل و تركيب با
اخلاط چهارگانه (خون و بلغم و صفرا و سودا) عالم انسان مقصود- كه نتيجه نكاح چهارم
كونى و وجودى است- محصّل است، پس معنى سرايت آن (حقيقت الحقايق) يعنى جمع آن در هر
مرتبهاى از مراتب چهارگانه مظاهر اسماء چهارگانه خود.
858/ 4 يا گوييم: معناى آن اينكه: مقام جمع احدى كه متضمن و فراگير
اسماء ذاتى چهارگانه است- با احديّتشان در آن- چون در تعيّن دوم سارى شد؛ اصول
چهارگانه اسماء الوهى كه همان اصول عالم ارواحاند ظاهر شدند، و چون در عالم ارواح
سارى شد؛ حقايق چهارگانه طبيعت كلى كه همان صور اسماء الهى و اصول عالم مثال و
بسايطاند ظاهر شدند، و چون در عالم بسايط- از عرش و كرسى- سارى شد؛ عناصر چهارگانه
كه همان اصول عالم اجسام مركب عنصرىاند- از آسمانها و مولّدات (سهگانه)- ظاهر
شدند، و چون در اجسام مركب از آسمانها و مولّدات سارى شد؛ اخلاط چهارگانه كه همان
اصول انساناند ظاهر شدند.