نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 530
مزاج حصول يابد، از مرتبه اسم «مصور» صورت
معدنى را مىپذيرد و از اسم «حى» اثرى را مىپذيرد كه تركيبش را از درهمپاشيدگى
نگه داشته و به كمال مىرساندش، اما در آغاز تمامى يافتن صورت؛ در ظهور تمام صورتش
نياز به عمل و درمان[1] فراوانى
دارد؛ مانند نقره و آهن و امثال اين دو، و اما در وسط آن، جز به كمى درمان- مانند
طلا- نياز ندارد، و اما در پايانش؛ نياز به هيچ درمان و عمل ندارد، مانند ياقوت و
لعل و مرجان، اما پيش از ورود باقى اركان بر جزء آتشى؛ با آن اجزاى ديگر آتشى
تركيب داشته، در نتيجه صور و مزاجهايى آتشى در اين مرتبه گرديده و ارواح جنّى پوشيده-
از غير نوع صورت آنان- بدانها تعلق مىگيرد كه ابليس مبدأ و اصل ايشانست، و اينان
دو دستهاند: دستهاى بر مادهشان اجزاى تاريك دودى غلبه دارد؛ و اين دسته جزو
مردوداناند، و دسته ديگر بر آنان نوريّت آتش غلبه دارد و بدان نور ايمان را
مىپذيرند.
757/ 4 سپس بدان كه در مركّب معدنى خواص و منافعى حاصل مىآيد كه
آنها در اصول و امهاتش كه اركان است وجود نداشته است، مانند رنگ و مزه و تفريح و
تقويت و تغذيه و زينت و وسيله برآوردن نيازها بالذات و يا بالعرض و امثال اينها
بودن، و هرچه كه بر آن جزء خاكى غالب باشد مانند خاك افتاده است.
758/ 4 دوم چيزى است كه رتبه اعتدال نباتى و جزء اصلى در تركيب جزء
هوائيش تعيّن دارد و باقى اركان بر آن باز مىگردد و امتزاج يافته صورت نباتى را
مىپذيرد و از اسم «حى» روحى نباتى را درخواست مىنمايد تا حفظش كند و به كمال
مناسبش برساند، لذا به حكم روحش آنچه كه نه در اصول و امهاتش و نه در معادن بود
ظاهر مىسازد، مانند قوه غاذيه و رشد دهنده و مولّد و جاذبه و دافعه و ماسكه و
هاضمه؛ و داراى سه درجه است: كمترين درجهاش چيزى است كه نفعش كم و اندك است و وسط
آن چيزى است كه نفعش از جهت چشايى و بويايى و دوا (دارو) و امثال اينها فراگيرتر
است، و بالاترينش چيزى است كه در آن فوايد نباتات و معدنىها را داشته و ضمنا
مشابهت به حيوان هم- مانند درخت خرما- دارد.
759/ 4 سوم چيزى است كه امر الهى را به حكم حركت حبّى اصلى- پس از آن
دو- به
[1] - در اينجا از درمان و معالجه مراد تركيب است و
اصطلاحى است نه لغوى. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 530