نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 5
هوسهاى صاحبان علم (ظاهرى و رسمى) به حدى
بود كه اميدى نه به مطابقه روشهاى ايشان بود و نه به توافق بين گذشته و حالشان در
كشف حقايق عقيده؛ و بيان لغزشگاههاى شريعت حاضر، مرا اين انگيزه پيدا شد كه غور و
انديشه در حقيقت مذاهب توحيد ذات و صفات، و ارسال نظر در مشارب و اذواق اهل تحقيق
و وثوق نمايم، آنان كه شعار و ظاهر كارشان چنگ زدن به حقيقت امور شرعى؛ و باطن
كارشان پاكيزه كردن نفوس و روانها و كامل نمودن خوهاى پسنديده و كريم؛ و پىبردن
به اسرار و رازهاى الهى و جذبه و كشش ربانى- كه در خور پذيرش[1]
است- و دانستن اسرار فروع و اصول دين مىباشد، زيرا خلاصه و نتيجه ذوق آنان حمل
كردن كتاب الهى و سنت او بر حقيقت- نه مجاز آن- در حد طاقت و توانشان، و توافق
دادن بين حدود عقول و آيات منقول (در قرآن) و جمع آن در حيطه امكان معقول و
انديشيدن است.
5/ 1 و چون توفيق الهى براى اطمينان و آرامش قلب بر روش اين گروه
مساعدت و ياريم كرد؛ با خود گفتم اين بهره و نصيب تو است، پس از آنچه كه شبههناك
است در گذر و آنچه كه شبههناك نيست برگير[2].
6/ 1 و چون مركب خاطره و انديشه را سوى مدين (حقيقت يابى) راندم؛
بركاتش در باطن و ظاهر آشكار گشت، و از آن بركات اين كه خداوند منّان مرا در تكرار
نظر و فكر؛ و انديشيدن در حقايق كتاب «مفتاح غيب جمع و وجود» آسانى و انسى بخشيده
بود، همان كتابى كه شيخ كامل و مكملمان، سرور هر دو سر او برزخ بين دو حضرت و آينه
دو طرف و جلوگاه دو مشرق و شرف، ابو المعالى صدر الدين محمد بن اسحاق بن محمد بن
على بن يوسف قونوى قدس الله سره تصنيف نموده است.
7/ 1 خواستيم سخنش را- نه آنگونه كه مقامش اقتضا مىكند- بلكه
آنگونه كه در حد
[1] - يعنى آنچه از اسرار الهى را كه اين گروه توان
پذيرش و قبولش را دارند- نه همه اسرار فروع و اصول دين را-
[2] - اين حديث نبوى است، و ساق حديث اينگونه است: هر
كه در اطراف قرقگاه گوسفند چراند ممكن است در آن( محوطه قرق شده) بيافتد( و
گرفتار شود) و در حديث ديگر: زيرا فقدان چيزى را كه براى خدا رها كردهاى احساس
نخواهى كرد- كه راستى مايه نجات است-.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 5