نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 473
حيث اين حقايق ظاهر در آنها است، و جهانيان
در مشاهده حق تعالى از اين مجالى بر سه دستهاند:
552/ 4 دسته اول محجوبان و پوشيدگان از حقاند، چون حق را از آن سوى
حجابيت و پرده اين حقايق و امثال آنها مشاهده مىكنند، ولى مشاهدشان به حسب اين
حجابها و پردهها است- نه به حسب حق- و مىپندارند كه معلوم ايشان همين حقايق
(موجودات) است و ديده شده آنان صور اين حقايق و موجودات است، و پندارند كه حق
تعالى نه ديده شدنى است و نه معلوم؛ جز علمى اجمالى كه مستند آنان در وجودشان است
و آن اينكه او يگانه و يكتا است- و امثال اين از احكام تنزيه- براى اينكه در
توحيدشان مفاسد و تباهى راه نيابد، و اينان اگر افعال اختيارى را به خداوند- جز به
اعتبار خلق كردن او مر وسايط را و مقدّر كردنش آنان را بر آنها (وسايط)- استناد
ندهند؛ قابل گفتگو نيستند و با آنان سخنى نداريم، چون اينان در حكم مشركانى هستند
كه مىگفتند: فلان ستاره براى ما باران آورد.
553/ 4 شيخ اكبر رضى الله عنه در كتاب عقلة المستوفز گويد: اينها
اسباب (جمع سبب) هايى هستند كه خداوند به واسطه آنكه پيش از اين در علمش رفته؛
آنها را قرار داده و بندگانش را بدانها مىآزمايد، پس هركس كه فعل را بدانها
نسبت دهد به آنها مؤمن است و به خدا كافر، و هركس فعل را به خدا نسبت دهد به خدا
مؤمن است و بدانها كافر، چون شرع و عقل هر دو دلالت دارند كه جز خدا فاعلى نيست و
حديث باران دلالت بر اين دارد كه فرمود 6: آيا مىدانيد پروردگارتان چه فرمود
... تا پايان حديث[1].
554/ 4 و اگر تمامى افعال را از جهت خلق به خداوند؛ و از حيث كسب به
واسطه استناد دهند؛ يعنى به واسطه نسبت دادن فعل به خداوند- به حكم ايجاد و ابداع-
و به مخلوق- به حكم توجه و برانگيختگى و كسب- از اين حديث اين چنين برمىآيد كه او
مؤمن به خدا و ستارگان است؛ به واسطه موافقت او مر حق تعالى را در نسبت يافتن فعل
به ما- با اينكه او خالق آن است-.
[1] - سخن شيخ اكبر- ابن عربى- رضى الله عنه اينجا
پايان مىپذيرد. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 473