نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 399
برانگيزاننده عشقاند پديد آمد؛ مطلوبى را
كه مىطلبيد يافته[1] و متعلق
آن برايش تعين پيدا مىكند و هنگام تعين طلب كونى نسبت اراده تعيّن پيدا مىكند-
تا اراده شده تعيّن يابد-.
281/ 4 سپس نسبت قدرت به حسب خودش؛ با تمام آنچه كه موقوف بر آن
است- و آن همان سه بود كه گفته شد- تعين مىيابد و در نتيجه ظهور مطلوب- به واسطه
تعين يافتن دو مقدمهاش كه هر يك از آن دو از دو مفرد تركيب يافته- تعيّن مىيابد،
تمام اينها براى ظهور وجودى عينى است، و اين سرّ به برهان «لمّى»- براى ظهور
علمى- سرايت كرد، مانند اين است كه گفته شود: تجلّى حبّى احدى، حىّ است و عالم است
و درخواست ظهور دارد، و هر چه كه اينگونه باشد ظاهر مىگردد؛ البته اگر قابل-
يعنى درخواست كننده به زبان استعداد خود مر مظهرش را- تعين پيدا كند، پس تعين پيدا
كرد[2]، و آن سرّ
هر نتيجهگيرى- به حسب وجود و علم- مىباشد، پس طلب و درخواست- به واسطه رفت و
آمدنش بين تجلى فاعلى- به منزله صغراى قضيه است و تعين قابل به منزله كبراى قضيه
است و تعيّن نسبت اراده به منزله حد وسط مشترك مىباشد، اين همان اصلى است كه
تعبير از آن به برهان «لمّى» شده، چون طلب الهى بر طلب كونى پيشى دارد و مقتضى آن
است، همچنان كه در بيان حضرت شيخ قدس سره ثابت شد و سخن صديقه صغرا (رابعه
عدويه)- پس از بيان حب ذاتى و صفاتى- اشاره به اين مطلب دارد.
مرا
نه در آن و نه در اين هيچ سپاسى نيست
ولى
ترا هم در آن و هم در اين سپاس است
282/ 4 و اين مناسبت با مظهريت بنده و قرب
فرايض دارد، و تو مىتوانى اعتبار صغرا و كبرا را عكس (مستوى) كنى و گويى: هر
ماهيت كونى كه قابل و داراى استعداد تام است درخواست ظهور آنچه را كه از حق حىّ
عالم جواد بالذات خواسته دارد، و هرچه كه اين گونه باشد ظاهر مىگردد؛ به واسطه
تعيّن اراده و قدرت خداوند سبحان، و اين مناسب برهان «ان» و آينگى وجود نسبت به
احوال خلق و قرب نوافل مىباشد.
[1] - و از حق تعالى به حكم آنچه از اثر تجلى حبّى
سارى شده ظهور عين خودش و آنچه از كمالاتش را كه در آن است درخواست مىكند.
[2] - اين يك قضيه منطقى است، يعنى تجلى حبّى احدى ...
صغرا، و هرچه كه اينگونه باشد ... كبرا، پس تعين پيدا كرد، نتيجه آن است. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 399