نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 350
پنهانشان متوقف بر تجليات اسمائىاند، يعنى
بر تجلى نفسى (رحمانى) سارى و وجود واحد فايض بر اين حقايق- به حسب خودشان-.
104/ 4 شارح جندى گويد: مواد و خمير مايههاى امدادى به نفس رحمانى
كه از مراتب نورى مذكور در مراتب (اسمائى) و تجليات و هيآت و اشكال آنها تعين
مىيابد؛ جز از جانب حقايق مرتبه كه عبارت از حقايق حروف امكانى و كلمات كيانىاند
نمىباشد، چون مخلوق به مخلوقيت خود خالقيت خالق را تعيين مىكند، و منفعل به
انفعال خود فاعليت فاعل را تعيين مىكند، پس هر يك از فاعليّت و منفعليّت تحققش
متوقف بر ديگرى است، اين را نيك بينديش، پايان سخن او.
105/ 4 ديگرى نسبت حكم تعيّن و قبول اثر است، براى اينكه هر تجلىاى
از تجليات اسمائى نسبت به اصل احديش عين آن مىباشد، ولى به حسب اقتضاى استعداد
قابل و غير آن تعيّن را مىپذيرد، و هر ماهيتى كونى و وجودى قابل و پذيراى تجلى
الهى است كه بدان پنهانىها و تعيّناتش را ظاهر سازد و يا به حسب اقتضاى استعداد و
مرتبه و موطن و حال و وقت خود (ماهيت)؛ قابل و پذيراى تعيّن تجلى سارى در خود است.
106/ 4 تأنيس و پيوند دادن اين اصل به حكمت نظرى در دو موضع است: يكى
از آن دو در وجود علمى- بين جنس و فصل- است، چون فصل در تقوّم متوقف بر جنس است و
جنس در تخصص متقوم بر فصل است. و ديگرى در وجود عينى بين هيولا و صورت است، چون
هيولا در تقوم و فعل متوقف بر صورت است، چون غير از نسبت قبول به هيولا داده
نمىشود. و صورت در تشخص و تعيّن متوقف بر هيولا است، براى اين كه تعيّن صورت؛ به
انفعال و انفصال است و هر دو از لواحق هيولايند.
107/ 4 و تحقيق اينكه: اين نسبت دورى از دو جهت بين هر مطلق و مقيد
آن- از آن جهت كه مقيد است- متحقق و ثابت است، چون مقيد آينه مطلق است و مطلق آينه
احوال مقيد و قيدهاى آن.
108/ 4 سپس گوييم: پس طلب از دو طرف تحقق مىيابد، و طلب- هر چه
باشد- مستلزم فقر و نياز و حاجت است و غناى مطلق- مانند حضرت هويت غيبى و كمال
اطلاق ذاتى- منافى آن است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 350