نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 269
مىباشد كه اختصاص به آسمان دنيا دارد،
پايان سخن حضرت شيخ قدس سره.
717/ 3 و اما چگونگى شمول و فراگيرى آن (مراتب) را در اين منازله و
مشهد بيان داشته و گفته: ديدم كه هر موجودى- به موجب احكام مراتب پنجگانه- داراى
پنج مرتبه است:
718/ 3 نخست اعتبار آن موجود از جهت عين ثابتش كه عبارت از صورت
معلوم بودن او در علم حق ذاتى كه از ازل تا ابد بر يك طريق است، و اين اعتبار را
احكامى لازم است؛ يعنى از جهت اين كه آن موجود در ذات حق معلوم است و نسبت به خود
معدوم.
719/ 3 بعد از آن اعتبارش از جهت روحانيت او است، چون هيچ چيزى نيست
جز آن كه داراى روحانيت است، يا سلطنت و حكمش ظاهر است- مانند فرشته و انسان و
حيوان- و يا پنهان است، مانند نبات و معدن (گياه و جماد) و غير اينها از صورتهاى
عنصرى و امثال آن. سپس اعتبارش از جهت طبيعت و صورت او است.
720/ 3 سپس (گويم:) صورتى كه لازم هر روحانيّتى است بر چند نوع است:
اگر شأن آن روح اين باشد كه به صورتهاى متعدد در يك زمان درآمده و تلبّس نمايد-
مانند فرشتگان و جن و بزرگان از انسانها- او داراى حكم است. و اگرچه شأن آن روح
اين باشد كه مقيد به يك صورت معين باشد و از آن تجاوز نكند، مانند تمامى مردم و
حيوانات؛ البته بر رأى آنان كه مىگويند حيوانات داراى ارواحى مفارقاند، و بنابر
دو تقدير، روحانيت داراى احكامى پنهان است كه به حسب مظاهرش ملازم آنها است، چون
به واسطه آن مظاهر و به حسب آنها ارواح تعيّن پيدا مىكنند.
721/ 3 و در اين جا اعتبار ديگرى هم هست و آن اعتبار شئى است از حيث
تجلى وجودى كه در مراتب سه گانه مذكور سارى و جارى است.
722/ 3 سپس وصف و حكم است كه جامع بين اين چهار بوده و معرفت آن
بستگى به تعقل هيئت و شكلى معنوى داشته كه از اجتماع اين چهار حاصل گرديده است و
آن حكم آخرى كمالى و نفسى رحمانى است، پايان سخن حضرت شيخ قدس سره.
723/ 3 اگر گويى: اگر اين مراتب پنجگانه براى هر موجودى حاصل است-
هم چنان كه گفته شده: در هر چيزى همه چيز هست- بنابراين هر موجودى جامع (همه
مراتب)
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 269