نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 259
نسبتهاى ظاهرى در وجود و كانون نسبتهاى
باطنى در پهنه تعقلات، و سخن در آن اين كه آن وجود مطلق واحد واجب است و عبارت از
تعيّن وجود است در نسبت علمى ذاتى الهى.
684/ 3 و در جاى ديگر از كتاب نصوص گفته: تعيّن اول ذاتا مشتمل بر
اسماء ذاتى است كه همان مفاتيح غيباند، و مسماى ذات به هيچ وجه مغاير اسماء خودش
نيست، ولى برخى از اسماء با برخ ديگر- از جهت ذات شامل- مغايرت و اتحاد دارند،
احديت وصف تعيّن است نه مطلق معيّن، و ما از حيثيت اين اسماء- به اعتبار مغاير
نبودن ذات با آنها- گوييم:
حق تعالى ذاتا اثر گذار و مؤثر است و وحدانيت براى حق تعالى به
اعتبار لازم آنكه علم است ثابت است و مغايرتى جز مغايرت نسبى نداشته و بدان و در
آن؛ مرتبه الوهى و غير آن از مراتب و معلومات تعيّن مىپذيرد، و آن اصل كثرت معنوى
و كانون آن است.
685/ 3 و در آغاز كتاب نصوص گفته: نسبت وحدت به حق تعالى و همينطور
مبدأ بودن و اثر گذارى و امثال اينها نسبت و اضافهاش به حق تعالى به اعتبار تعيّن
درست مىشود، و اولين تعيّنات تعقل شده نسبت علمى ذاتى است، ولى به اعتبار تميّز و
جدائيش از ذات؛ يعنى امتياز نسبى نه حقيقى، و به واسطه نسبت علمى ذاتى وحدت حق و
وجوب وجود و مبدأ بودنش تعقل مىشود؛ و به ويژه از جهت علم خودش به خودش و در
خودش؛ و اين كه علم او به خودش سبب علم او به تمام اشياء است.
686/ 3 و حضرت شيخ قدس سره در رساله هاديه گفته: تعيّن حق تعالى به
وحدت؛ اعتبارى است پائينتر از لا تعيّن و اطلاق؛ و پائينتر از اعتبار وحدت مذكور
اعتبار دانستن حق است مر خودش را به خودش و در خودش، و آن پائينتر از اعتبار
پيشين است كه تعقل وحدت را از آن جهت كه فقط وحدت است مىبخشد، زيرا حاصل از آن-
در تعقل- جز عين متعيّن نيست، ولى بالفعل نه به واسطه فرض تعقلى، و اعتبار اين كه
خودش را به خودش در خودش مىداند بسيار عالى است و دروازه اعتبارات را مىگشايد، و
اين نزد محققان كليد مفاتيح غيبى است كه در كتاب عزيز بدان اشاره شده، و اين كليد
عبارت است از تميّز نسبى به حقيقى- هم چنان كه قائلان به زيادتى صفات (بر ذات)
مىپندارند- و نه به اعتبار احديت؛ چون حق را از اين جهت نه نسبتى است و نه وصفى،
پس نسبت علمى را مقام وحدانيت است
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 259