نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 258
وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ
اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ، يعنى: خداوند شما را از خودش
مىترساند در حالى كه خداى به بندگانش رؤف و مهربان است (30- آل عمران) و پيغمبر
6 از انديشيدن در ذات الهى نهى فرموده. و از لطف و رأفت الهى
اين كه راحتى آنان را خواسته و از كوشش در راه چيزى كه حصول پيدا نمىكند باز
داشته.
680/ 3 و اما به اعتبار دوم[1]
كه اعتبار مرتبه او است؛ او را ظهور در نسبتهاى علم او كه همان حقايق موجودات است
مىباشد، براى اين كه صور نسبتهاى اسمائى الهى حقايق مىباشند كه همان نسبتهاى
علمىاند و صور حقايق؛ ارواحاند و صور ارواح اشباحاند، و وجود به هر كدام از
آنها به سبب عروض- كه همان موجود بودن است- و به واسطه ظهور- كه مظهر بودن است-
نسبتى دارد، و به سبب اعتبار آنها (عروض و ظهور) داراى احكامى است كه در شناخت
تفصيل آن احكام شناخت حقايق اشياء و لوازم و توابع آنها كه همگى شئون حق تعالى است
مىباشد.
681/ 3 و اما آن سوى آن (در مرتبه ذات) آشكار كردن؛ پرده انداختن
است، زيرا اين كار به قيد آوردن چيزى است كه تقييد بردار نيست، و روشن كردن؛ به
اشتباه انداختن است، چون اين كار تعيّن و توصيف كردن چيزى است كه نه تعيّن دارد و
نه صفت.
682/ 3 حال گوييم: ما براى تعيين مرتبه مبدأ بودن حق تعالى ناگزير از
نقل برخى از كلمات حضرت شيخ قدس سره هستيم تا بدان اين مطلب حاصل شود.
683/ 3 در كتاب نصوص گفته: غيب هويت حق اشاره به اطلاق او- به اعتبار
لاتعين و وحدت حقيقى وى كه محو كننده تمام اعتبارات است- دارد، و اضافات و نسبتها
عبارت است از تعقل حق تعالى مر خودش را به خودش؛ و ادراكش مر خودش را از جهت
تعيّنش، و اين تعيّن اگر چه از مرتبه اطلاقى كه گفتيم پائينتر است؛ ولى نسبت به
تعيّن حق تعالى در تعقل هر تعقل كنندهاى مطلق است و آن وسيعترين تعيّنات و مورد
مشاهده كاملان بوده و آن همان تجلى ذاتى است، و مبدأ بودن حق تعالى پائينتر از
اين تعيّن است، و مبدأ بودن يعنى اصل اعتبارات و منبع
[1] - اعتبار اول اعتبار حقيقتش از آن جهت كه او است
بود و حكمش را فرمود كه هيچ نسبتى بين او و غير او نمىباشد، و اعتبار دوم اعتبار
مرتبه او است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 258