نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 176
و ميانه بين نزديك و دور و كوچك و بزرگ را
ادراك نمىكند، بنابر اين چشم؛ دور را- مانند حركت حيوان كوچك از مسافت دور و حركت
قرص خورشيد و ستارگان را- و نزديك را- مانند هواى متصل به كاسه چشم و يا خود چشم
خانه را- ادراك نمىكند، و همينطور از ادراك اشياء كوچك و ريز- مانند ذرات غبار-
و از ادراك اشياء بلند- مانند قرص خورشيد در حال تمام نور در بالاى سر- عاجز و
ناتوان است، چون او (اگر لحظهاى به خورشيد مثلا نگريست) گمان مىكند كه در آن
سياهىاى است، اين به واسطه عجز و ناتوانيش از ادراك خورشيد است، با اين كه وسط؛
كانون نور است (نه سياهى) همين طور بينشها از ادراك معقولات كوچك- مانند مزاجهاى
جزئى و تغييرات جزئى از نموّ و پژمردگى و غير اينها كه در هر لحظهاى واقع
مىگردد- عاجزند، و همينگونه از ادراك حقايق عالى- مثل ذات حق و حقايق اسماء و
صفات او- عاجزاند، مگر با عون و مدد حق.
397/ 3 بنابر اين با اين بيانات توفيق بين سخن رسول خدا 6- هنگامى كه از او پرسيده شد آيا خدايت را ديدهاى؟- فرمود: نور است
چگونه مشاهدهاش كنم؟ يعنى نور مجرد امكان مشاهدهاش نيست، و بين آنچه كه از ابن
عباس از ديدن رسول خدا 6 پرسيده شده بود داده مىشود كه گفت: خدايش را ديده بود؛
و اين سخن را (يعنى سخن ابن عباس را) به عايشه خبر دادند و عايشه سخن اول را گفت
(و سخن عايشه را به ابن عباس گفتند) گفت: واى بر تو! اين در مقامى است كه تجلى در
نور خودش كند (يعنى تجلى ذاتى) كه خودش هم در نورش است، يعنى مشاهده- به اعتبار
تجرد ذات از مظاهر- محال است، ولى در مظاهر و از آن سوى حجاب و پردههاى مراتب؛
ادراك امكان پذير است، چنان كه گفتهاند:
مانند
خورشيد كه آشكارى چهرهاش ترا از مشاهدهات باز مىدارد
ولى
اگر ابر نازكى آن را بپوشاند امكان مشاهدهاش هست
398/ 3 و بيان حق تعالى بدين امر- ظهور نورش در
مراتب مظاهر- اشاره دارد كه فرموده: اللَّهُ نُورُ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ- يعنى خداى نور آسمانها و
زمين است- سپس فرموده:
نور على نور- نورى بر نورى- پس يكى از دو نور ضياء است و ديگرى نور
مطلق اصلى، از اين روى سخن را تمام كرده و فرموده:
يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ- خداوند به نورش هر
كه را
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 176