نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 167
371/ 3 و اما وحدت عددى وحدتى است كه از جهت
تعقل و وجود توقف بر مقابله با كثرت دارد، و حضرت شيخ قدس سره در اينباره نيز
بيانى دارد كه گفته: حكم وحدت نسبت به عدد يعنى شأنش اين كه به واسطه آن (وحدت عدد
را) فنا مىكند و يا آنكه عدد را ظاهر مىسازد، نه اين كه از آن (يعنى عدد)
سرچشمه مىگيرد- اين سخن شيخ قدس سره بود-.
372/ 3 پس فرق بين وحدت حقيقى و بين دو وحدت ديگر (نسبى و عددى) اين
است كه: وحدت حقيقى از تمام جهات عين ذات است- در حالى كه آن دو به يكى از دو
اعتبار (يعنى اعتبار نسبت آنها به ذات) عين ذاتند. و اين وحدت حقيقى است كه در هر
حقيقت و تعينى سارى است، يعنى به واسطه وجوب سريان جمع احدى به هر متعيّنى- بر عكس
آن دو- چون نسبتهاى مندمج (در وحدت حقيقى بر عكس نسبى) و مقابله به سبب ممانعت
ضدى جايز است كه (در وحدت حقيقى بر عكس عددى) اعتبار نشود. براى اين كه در وحدت
حقيقى تعدّد- چه از نظر قوه و چه از جهت فعل بر عكس آن دو- ملاحظه نمىشود. و اين
وحدت حقيقى منافى مبداء بودن كثرت است، در حالى كه آن دو (نسبى و عددى) مصحح و
ملاك مبدئيّت كثرتاند. اينها چهار وجه وحدت حقيقى هستند.
373/ 3 و فرق بين اين دو وحدت آخرى (نسبى و عددى) اين كه: وحدت نسبى
مشتمل بر كثرت معقول بالفعل است و وحدت عددى معقول بودنش بر امور خارجى متوقف است،
و وحدت نسبى همراه با كثرت- نه در مقابله با آن- تعقل مىشود و وحدت عددى در
مقابله با آن (كثرت)- از ممانعت دو ضد- تصور مىشود. وحدت عددى تقسيم به وحدت عددى
جنسى و نوعى و شخصى؛ و بهگونه مشابه و برابر و مطابق بودن و غير اينها، از اقسام
وحدتهايى كه در علم نظر بيان شده- نه دوتاى اوّلى- مىگردد، و اگر چه وحدت ذاتى-
از جهت عموم سريانش- در تمام (وحدتها) تحقق دارد.
374/ 3 چون اينها ثابت شد گوييم: حق متعال واحد است و وحدتش حقيقى
مىباشد، و مراد ما از اين وحدت حقيقى همانطور كه گفتيم چيزى است كه در مقابل كثرت
تعقل نمىشود، يعنى تحقق و ثبوت آن در ذات خودش؛ و همينطور تصورش در علم صحيح
موقوف بر تصور ضد آن نمىباشد، مانند كثرت و يا علم- در تحقق و ثبوت- چون اگر
توقف
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 167