نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 129
نيست نكوهش و نقص است؛ و عدم ظهور آن (اسم)
و يا تباهى و رخنه در آن بر عكس است؛ مانند هدايت نسبت به انبيا و اوليا و كاملان
و شيطنت (گمراهى) نسبت به شياطين، و هر يك از آن دو از آن روى كه كمال نسبىاند-
يعنى نسبت به يك دسته از خلايق نه نسبت به هر كس كه مقابل و ضد آنها است- اصل سپاس
و نكوهش خصوصيت محلش است كه مناسبت و عدم مناسبت از آن جا برمىخيزد، پس هر كس كه
داراى خصوصيت اقتضا نباشد؛ بلكه به ذات خود از همه بىنياز بوده و به حسب شرطهاى
خود مقتضى و موجب همه باشد؛ همگان در محل خود مقتضى و خواهان حكمت او و دليل قدرت
وى و برترى احاطه و نشانه كمال او؛ همراه با نهايت تنزيه و پاكداشت جلال و عظمت وى
هستند. پس قياس با فارق؛ علت خصوصيت و عدم آن است، و مناسبت و عدم مناسبت؛ قياس با
وجود فارق و يا عدم جامع است.
236/ 3 توضيح آن اين كه: صاحب كمال كه تمام وجوه و جهات وجود را
احاطه دارد اگر به وصف مظهرى از مظاهر خود توصيف نگردد؛ در فرا گيرى احاطه او نقص
و عيب وارد شده و وصف براى او كمال بوده است[1]،
جز آنكه موصوف بودن بدان- چون از فضايل كمال شخص فراگير است- غير از موصوف نبودن
بدان وجه است[2]. و دو
جداى از هم حكمشان از جهت غير بودن جداى از هم است، پس متصف به خصوصيت نسبت اگر
قياس بر متصف بدان- به مقتضاى احاطه كمالى و يا بر عكس- شد، هر آينه قياسى با
تفاوت بسيار در معنى مؤثر است، بلكه از جمله قياسهايى است كه اصوليان آن را «فساد
وضع» مىنامند. و مثال اين از جهت شرع؛ زدن يتيم- از آن جهت كه بىپدر است-
مىباشد كه از ناحيه ستودن و نكوهش- به حسب ادب كردن و آزار رسانيدن- متفاوت است؛
نه از جهت قادر و توانا بودن بر او، چنان كه شاعر گفته:
شكيباست
و شكيبايى زينت بخش صاحبش است
(با اين همه) با شكيبايى و
حلم در چشم دشمن مهيب و سهمناك است
237/ 3 زيرا شكيبايى داشتن و نداشتن از جانب
قادر و توانا- چه از جهات شرع و چه از
[2] - زيرا نسبت كمال به ظاهر؛ ذاتى حقيقى است و نسبت
تعيّن و نقص بدو عرضى مجازى است- و اگر چه تمامى از او و به سوى او است- آنچه
نيكى به تو مىرسد از جانب خدا است و هر چه بدى تو را مىرسد از سوى خودت است. و
اگر چه تمامى از جانب خدا است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 129