در هنگام پاك ساختن اعضا به آب پاكيزه كن دل
خود را به تقوا و يقين[1].
و حضرت امام رضا 7 فرمودند: از براى آن امر به وضو شده كه
بنده پاك باشد در هنگامى كه در برابر خدا بايستد و با وى مناجات كند. و از براى آن
امر به وضو شده كه فرمانبردار خدا باشد در حالتى كه از پليدى و نجاست پاك باشد، با
آنكه وضو سستى را مىبرد و خواب را منع مىكند و دل را پاكيزه مىسازد[2] از براى ايستادن نزد خداى عزّ
وجلّ.
و از براى آن بر رو و دستها و سر و پاها[3]
واجب شده كه هرگاه بنده در برابر خداى عزّ وجلّ مىايستد چيزى چند از اعضاى او
ظاهر مىباشد كه شستن آنها واجب است، زيرا كه به روى[4]
سجده و خضوع مىكند و به دست سؤال مىكند و آثار رغبت و خوف و تضرّع در حالت دعا
به دست مىباشد و به سَر استقبال خداى عزّ وجلّ مىنمايد در حالت ركوع و سجود و به
پاها مىايستد و مىنشيند.
و سبب در اينكه در جنابت امر به غسل شده و در خلوت رفتن[5] امر به آن نشده آن است كه جنابت
از نفس انسان حاصل مىشود و چيزى است كه از تمامى جسد بيرون مىآيد. و خلوت رفتن
از نفس انسان نمىباشد بلكه غذايى است كه[6]
از راهى داخل مىشود و از راهى بيرون مىرود[7].
و در روايتى[8] ديگر آن
حضرت فرمودند: علّت تخفيف در بول و غايط آن است كه بيشتر از جنابت واقع مىشود و
دايمى مىباشد، پس خداى عزّ وجلّ در اين به وضو