نيّت ايشان آن است كه اگر در دنيا مخلّد
باشند هميشه (معصيت خدا[1] بكنند. و
بهشتيان از براى آن در بهشت مخلّد خواهند بود كه[2]
نيّت ايشان آن است كه اگر در دنيا مخلّد باشند هميشه)[3]
طاعت خداى عزّ وجلّ[4] بكنند.
پس هريك از اين دو به حسب نيّت مخلّد خواهند بود. بعد از آن اين آيه را تلاوت
نمودند: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ»[5] و
فرمودند: يعنى هر كسى عمل بر نيّت خود مىكند[6].
و نيز آن حضرت فرمودند: هركه بشنود ثواب بر[7]
عملى را[8] و آن عمل
را بجاى آورد آن ثواب به آن خواهد رسيد اگرچه آن چنان نباشد كه به وى رسيده[9].
و از معناهايى كه در حديث مشهور گفتهاند آن است كه: از براى آن نيّت
بهتر است از عمل كه نفع عمل موقوف بر نيّت است و عكس نيست. و از براى آن است كه
غرض اصلى از عمل متأثّر شدن قلب است به ميل به خدا نمودن و از غير خدا منحرف شدن،
چنانچه در قرآن مجيد فرموده: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ
لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ»[10] يعنى گوشت و خون قربانى به خدا نمىرسد بلكه آنچه به خدا مىرسد
پرهيزكارى و خوش نيّتى شماست. آيا نمىبينى كه هرگاه مردى با زن خود جماع كند]m .b 49[
به گمان زن ديگران البته گنه[11] كار
خواهد بود و هرگاه با زن ديگرى جماع كند به گمان زنِ خود گنهكار نخواهد بود.
و متأثّر شدن حالتى است از حالات قلب و به اين سخن معناى حديثى كه آن
حضرت فرمودند مىتوان دانست. و مضمون حديث آن است كه: هركه نيّت عمل