بهتر است از عمل او، و چون تواند بود كه
نيّت بهتر از عمل باشد؟ فرمودند: از براى آنكه در عمل ريا نمودن از براى مخلوقان
مىباشد[1]، امّا
نيّت خالص است از براى پروردگار عالميان، پس خداى عزّ وجلّ آن مقدار اجر بر نيّت
مىدهد كه بر عمل نمىدهد.
و بعد از آن فرمودند كه[2]:
بندهاى مىباشد كه در تمام روز نيّت مىدارد كه در شب به نماز برخيزد و شب خواب
بر وى غالب مىشود و مىخوابد. و خداى عزّ وجلّ از براى او ثواب نماز را مىنويسد
و نفسى كه در خواب مىكشد تسبيح مىنويسد و خواب او را صدقه مىنويسد[3].
و نيز آن حضرت فرمودند: بنده مؤمن فقير مىگويد: خداوندا! روزى من كن
مال را تا فلان كار خير و فلان كار خير را[4]
بكنم. و هرگاه خداى عزّ وجلّ صدق نيّت او را دانست آن مقدار اجر از براى وى
مىنويسد كه آن كار را كرده باشد، به درستى كه خداى عزّ وجلّ صاحب وسعت و كرم است[5].
و نيز از[6] آن حضرت
پرسيدند از حدّ عبادت كه هرگاه بنده آن را بكند[7]
اداى عبادت نموده خواهد بود، فرمودند: حسن نيّت به طاعت[8].
يعنى آنكه در طاعت نيّت خوب داشته باشد، اگر موافق آنچه نيّت كرده ميسّر شد[9] و الّا به حسن نيّت اداى آن عبادت
را كرده.
و نيز آن حضرت فرمودند[10]:
جهنّميان از براى آن در جهنّم مخلّد خواهند بود كه