بنشيند و ترك كسب نموده، خود را فارغ سازد
از براى فكر يا ذكر و اخلاص و صرف كردن تمامى اوقات[1]
به عبادت به عنوانى كه خاطر او متوجّه مردم نگردد در انتظار كشيدن آنكه كسى داخل
شود و چيزى از براى آن بياورد، بلكه دل او قوى باشد در صبر كردن و اعتماد بر خدا
نمودن.
و اين گمان كه بعضى كردهاند غلط است، زيرا كه هركه جهاد نفس كند و
طريقى كند كه يك هفته صبر بر گرسنگى تواند كرد و ممكن باشد او را كه[2] گياه را[3]
قُوتِ خود سازد در آن هنگام اسباب در حقّ او ظاهر مىشود زيرا كه يك فرد توانگرى و
استغنا آن است كه احتياج نداشته باشد، پس اگر اعتماد او بر صبر يا قدرت بر خوردنِ
گياه باشد توكّل ننموده خواهد بود. و اگر چنانچه امّيد به خدا دارد و بَس بايد كه[4] در شهر خود بماند با اسباب ظاهرى
و اعتماد بر خدا نمايد نه بر اسباب، چنانچه خداى عزّ وجلّ امر كرده زاهدى را كه
قصّه او گذشت.
و امّا توطين نفس بر مردن از راه گرسنگى به حسب شرعْ ممنوع است، خداى
عزّ وجلّ فرموده: «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»[5] يعنى به دستِ خود نفسِ خود را در هلاك[6]
ميندازيد[7].
و امّا كسى كه در خانه نشسته باشد و عبادت خدا كند و ترك كسب كرده
باشد آن كس ترك متابعت فرمان خدا نموده در باب طلب كردن. حضرت امام جعفر صادق 7 فرمودند: هركه قُوت به چنين مردى دهد عبادت او عظيمتر است[8]. و بسيار مىباشد كه چنين مردى
بار گرانى بر مردمان مىشود زيرا كه حال او ندا به