مىشوم كه به آن مىشنود[1]
و چشم او مىشوم كه به آن مىبيند و زبان او مىشوم كه به آن سخن مىگويد[2]. پس تقرّب بنده به نافلهها سبب
صفاى باطن و برداشتن حجاب از دل و رسيدن به[3]
درجه قرب به خدا مىشود و تمامى اينها از فضل خدا و لطف آن به بنده است، خداى عزّ
وجلّ فرموده: «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ»[4] يعنى
خدا ايشان را دوست مىدارد و ايشان خدا را دوست مىدارند.
و فرموده: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ
يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا»[5] يعنى به درستى كه خداى عزّ وجلّ دوست مىدارد كسانى را كه در راه او
صف زده جهاد مىكنند.
و فرموده: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»[6]
يعنى به درستى كه خداى عزّ وجلّ دوست مىدارد جماعت[7]
توبه كنندگان و صاحبان طهارت را.
و حضرت پيغمبر 6 فرمودند كه: خداى عزّ وجلّ عطا
مىكند دنيا را به كسى كه محبوب او باشد و به كسى كه محبوب او[8]
نباشد، امّا عطا[9] نمىكند
ايمان را مگر به كسى كه او را دوست مىدارد[10].
و فرموده: هرگاه]m .a 68[ خداى عزّ وجلّ بندهاى را دوست مىدارد[11] مىگرداند از براى او واعظى از
نفسِ او و زجر كنندهاى از دل او كه امر و نهى او كند[12].
و مخصوصترين علامات محبّت خدا محبّت داشتن بنده است به خدا چرا كه
اين