اوّل: آنكه مقصود از مال را بداند و بداند[1] كه از براى چه آفريده شده و بداند
كه چه احتياج به مال است تا كسب و ضبط نكند مگر قدر حاجت را.
دوم: رعايت مداخل مال را بنمايد تا آنكه از[2]
حرام محض يا آنچه حرام بر وى غالب باشد اجتناب كند[3]
و از راههاى مكروهه كه قادح در مروّت است اجتناب نمايد.
سيُم: رعايت مخارج را بكند و[4]
در خرج كردن ميانهروى بكند؛ نه اسراف كند و نه تنگ گيرد، خداى عزّ وجلّ در قرآن
مجيد در مدح مؤمنان فرموده: «وَ الَّذِينَ إِذا
أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»[5] يعنى مؤمنان آن جماعتند كه هرگاه انفاق كنند اسراف نمىكنند و تنگ
نمىگيرند بلكه ميانهروى مىكنند.
و در حديث نبوى[6] وارد شده
كه: هر كه[7] ميانه
روى كند پريشان نمىشود[8].
چهارم: آنكه هرچه را از حلال كسب كرده در جايى كه حقّ باشد صرف كند و
به غير حقّ صرف نكند؛ از براى آنكه گناه كسب كردن به ناحقّ با صرف كردن در ناحقّ
برابر است.
پنجم: آنكه در دادن و ندادن و انفاق و امساك[9]
اصلاح نيّت خود بكند؛ پس هرچه را اخذ كند به آن نيّت اخذ كند كه استعانت بجويد به
آن بر عبادت، و واگذارد آنچه را وامىگذارد به آن نيّت كه به آن[10] بىرغبت و آن را حقير شمرد. و
هرگاه اينها را محافظت نمايد وجود]m .a 85[ مال ضررى نمىرساند.