responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاثير فمينيسم بر دختران در غرب نویسنده : لوى، آريل    جلد : 1  صفحه : 126

سعادت فردى‌

در سال‌هاى اخير، فعاليت محققين علمى در زمينه‌هاى گوناگون براى محاسبه مخارج شيوه زندگى مادى- گرايانه شروع شده است- گرچه كار در حيطه آثار مكتوب تجربى پيرامون مادى‌گرايى، بويژه در مقايسه با عناوينى چون كليشه‌سازى، افسردگى و ... چندان گسترده نيست، اما يافته‌هاى آن كاملًا بى‌تناقض مى‌باشد. در حقيقت آنچه از مطالعات نتيجه گرفته مى‌شود يك حقيقت ساده است: افرادى كه در زندگى دائماً به دنبال كسب ثروت و مالكيت هستند از سعادت روانشناختى پايين‌ترى نسبت به افرادى كه ماديات تمام هدف زندگى‌شان نيست، برخوردارند.

از سال 1993 من و همكارانم نتيجه تحقيقات خود را در زمينه اينكه «چگونه اهدف و ارزش‌ها در زندگى انسان‌ها به سعادت‌شان مربوط مى‌شود.» به صورت مقالاتى منتشر كرديم. هدف ما بيشتر درك اين نكته بود كه بفهميم مردم از مفاهيم مهم و با ارزش در زندگى چه برداشتى دارند و چگونه آنها را با ساير جنبه‌هاى زندگى مانند خوشبختى، افسردگى و نگرانى ربط مى‌دهند. در طى تحقيقات به اين نتيجه رسيديم كه: ارزش گذارى‌هاى مردم از فردى به فرد ديگر كاملًا متفاوت است. برخى به معنويت و مذهب بيش از هر چيز ديگرى اهميت مى‌دهند. براى برخى زندگى خانوادگى، روابط با ديگران و خانواده ارزش بيشترى دارد و برخى در زندگى به دنبال لذت و هيجان هستند و ديگران نيز دنباله‌روى اكثريت جامعه هستند. وقتى فردى احساس مى‌كند كه ارزش پول درآوردن و كسب مالكيت‌هاى مادى از همه ارزش‌هايش بالاتر است چه اتفاق خواهد افتاد؟

فصل اول كتاب با اين سؤال به پايان رسيد كه: «زمانى كه تنها به مادى‌گرايى بها مى‌دهيم، كيفيت زندگى‌مان چگونه خواهد بود؟» پاسخى كه در نتيجه تحقيقاتمان به آن رسيديم آن است كه: «هر چه ارزش‌هاى مادى‌گرايانه در زندگى‌مان محوريت پيدا كند، كيفيت زندگى‌مان تنزل مى‌كند.»

در نمونه‌هاى مختلف تحقيق از جمله دانشجويان، بزرگسالان و جوانان با شيوه‌هاى متنوع ارزيابى و ارزش‌هاى مادى و سعادت، نتايج بيانگر الگويى مشخص و واضح از مشكلات روانشناختى (و جسمى) همراه با مال‌اندوزى و شهرت‌طلبى است.

در مجموع مى‌توان گفت: انجام مطالعات گوناگون علمى در مورد ارزش‌هاى مادى، يافته‌هايى روشن و ثابت را به ما نشان مى‌دهد. افرادى كه در زندگى دائماً به دنبال ارزش‌هاى مادى‌گرايانه هستند و آن‌ها را در اولويت اهداف‌

نام کتاب : تاثير فمينيسم بر دختران در غرب نویسنده : لوى، آريل    جلد : 1  صفحه : 126
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست