درجهاى بالا به بالاتر مىبرد، و صفت رذيله
ناپسند، يك بازدارندهاى است كه ما را سطحى و مبتذل مىگرداند، بلكه از
انسانيّتمان جدا مىسازد.
آيا مايليم كه با برخى از تمثيلهاى قرآن كريم آشنا شويم كه بدان
وسيله ثابت كرده است كه سروكار با خير و شر در اشكال مختلف اثر خود را در وجود
انسانى پديد مىآورد؟ اينك در جلو چشمان خواننده:
خوبىهاى فضيلت:
1- نماز: نسبت به آن كسانى كه آن را با روح و حقيقت بهجا مىآورند،
دو وظيفه اخلاقى دارد: تنها به اين اكتفا نمىكنند كه از فحشا و منكر بازمىدارد: «تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»[1]، بلكه «وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ»[2]، بنابراين؛ ما را از نظر روحى و روانى به منبع جامع و شامل تمام
كمالات پيوند مىدهد.
2- صدقه: نيز اثرى با دو فايده آميخته دارد كه عبارت از پاكداشت نفس،
در وقتى كه آن را از حرص افزون بر كسب بازمىدارد، و نيز شادابى و سرسبزى آن را
بالا مىبرد: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ
تُزَكِّيهِمْ بِها»[3]
3- روزه: روزه نيز همچنين يك نقش دوجانبه دارد: هم ما را از شرّ و
بدى بازمىدارد و هم از لغزش و سستى اعضا و جوارحمان جلوگيرى مىكند و ما را
توانايى بيشترى مىدهد تا قانون را محترم شماريم و نيز روزه وسيله تقواست: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ
كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.»[4]
4- ممارست و حكمت: به راستى انجام مداوم اعمال ارزشمند و افعال با
فضيلت، انسان را در برخورد با دشمن، حكيم و شجاع مىسازد و در وقت خوشى و رفاه نيز
بخشنده و كريم
[1] - عنكبوت( 29) آيه 45:( به راستى كه نماز- انسان
را-) از زشتىها و منكرات بازمىدارد.
[2] - عنكبوت( 29) آيه 45: ذكر و ياد خدا از آن هم برتر
و بالاتر است.
[3] - توبه( 9) آيه 103: از اموال آنها صدقه( يعنى
زكات) بگير!
[4] - بقره( 2) آيه 183: اى كسانى كه ايمان آوردهايد،
روزه بر شما نوشته شده است، آنگونه كه بر امّتهايى كه قبل از شما بودند، نوشته
شده بود، شايد پرهيزگار شويد.