نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1048
خوارج كه
به حضرت خبر دادند: آنها از رودخانه نهروان گذشتهاند، فرمود: «مصارعهم دون النطفة و الله لا يفلت منهم عشرة و لا يهلك
منكم عشرة» خ 59 93، محلهاى قتل آنها اين طرف آب است، به خدا قسم ده نفر از
آنها نجات نمىيابد و ده نفر از شما كشته نمىشود. و در موقع رفتن به صفين فرمود: «و قد رأيت ان اقطع هذه النطفة الى شر ذمة منكم موّطنين
اكناف دجلة» خ 48 87 چنان ديدم كه از اين آب بگذرم به طرف جمعى از شما كه
در اطراف دجله ساكن هستند. و آنگاه كه گفته شد: خوارج همه كشته شدند فرمود: «كلّا و اللّه انّهم نطف فى اصلاب الرجال و قرارات النساء»
خ 60 93 كه در (خرج) گذشت.
نطق
نطق و
منطق: سخن گفتن. اهل عربيّت گفتهاند. نطق در غير انسان به كار نرود و در غير
انسان صورت گويند، راغب نيز آنرا مسلّم دانسته است، ولى قرآن مجيد آنرا در انسان،
پرندگان، كتاب و اعضاء انسان و غيره به كار برده است، موارد بىشمارى از آن در
«نهج» آمده است.
درباره
خود فرموده: «اقمت لكم على سنن الحقّ فى جوادّ
المضلة... اليوم انطق لكم العجماء ذات البيان» خ 4 51 شما را در راههاى حق
قرار دادم در راههاى ضلالت... امروز براى شما حيوان بىزبان را به سخن در آورده و
گويا مىگردانم، گويند منظور از «عجماء» رموز و اشارات آن حضرت است كه غامضند ولى
آنها را بيان مىفرمايد.
نطاق
(مثل رجال) كه طنابى كه با آن جهاز را بر شتر و غيره مىبندند. و نيز كمربند را
گويند:
«النطاق:
ما يشدّ به الوسط»
از حضرت
سؤال شد كه رسول خدا 6 فرموده: «غيّر
و الشيب و لا تشبهّوا باليهود» ريش را با خضاب تغيير رنگ دهيد و به يهود
شبيه نباشيد، فرمود: «انّما قال 6 ذلك و الدين قلّ فامّا الان قد اتسعّ نطاقه و ضرب بجرانه فامرو و ما اختار» حكمت
17، يعنى حضرت آن را در روزى فرمودند كه اهل دين كم بودند ولى الان كمربند (ميدان)
دين وسيع شده و شتر دين گردنش را به زمين زده (به تمكّن رسيده) انسان اختيار دارد
خضاب كند يا نكند «قل» (مثل كلّ) قليل الاهل
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1048