نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1027
فقط يك
بار در «نهج» آمده است، درباره خلقت زمين فرموده: «فهمد
بعد نزقاته و لبد بعد زيفان و ثباته» خ 91 132 نزقات جمع نزقه است يعنى
زمين بعد از آنهمه طپشها و جهشهايش خاموش گرديد و بعد از تبختر موجهايش، ايستاد و
آرام شد.
نزل
نزول در
اصل به معنى فرود آمدن است:
«النزول
فى الاصل: هو انحطاط من علوّ»
آنگاه
همه مشتقاتش به همين مناسب است، مادّى باشد يا معنوى و غيره، موارد زيادى از آن در
«نهج» آمده است، چنانكه فرمايد: «و ينزل الصبر على قدر
المصيبة و من ضرب يده على فخذه عند مصيبته حبط عمله» حكمت 144.
استنزال:
طلب نزول: «استزلوا الرزق بالصدقة» حكمت 137
«نزل» (مثل عنق) آنچه براى ميهمان از پذيرائى آماده شده است، درباره رسول خدا 6 فرموده: «اللهم اعل على بناء البانين
بنائه و اكرم لديك نزله و شرّف عندك منزلته» خ 106 154، خدايا بناى او را
از بناى بانيان بلندتر فرما. پذيرائيش را در نزد خود محترم گردان، و مقام او را در
نزد خودت مشرّف فرما.
منزلت
مقام و
مرتبه: «اللهم انّى استعديك على قريش و من اعانهم
فانهم قطعوا رحمى و صغّروا عظيم منزلتى» خ 172 246.
جنگيدن
را نزال و منازله گويند كه هر يك از حريفان در مقابل هم نازل مىشوند و فرود
مىآيند: «منازلة الشجعان» نامه 45: جنگيدن با شجاعان. نازله و نوازل: حوادثى كه
پيش مىآيند
نزه
(مثل
عقل) دور كردن.
«نزه
ابله: باعدها عن الماء»
نزاهة:
دور شدن از هر مكروه «تنزيه»: دور كردن پنج مورد از آن در «نهج» آمده است چنانكه فرمايد:
«فرض الله الايمان تطهيرا من الشرك و الصلاة تنزيها عن
الكبر» حكمت 252 در وصف اهل تقوى فرموده: «بعده
عمنّ تباعد عنه زهد و نزاهة و دنّوه ممّن دنا منه لين و رحمة» خ 193 306،
دورى او از كسيكه از او دورى مىكند، زهد و دور شدن از مكروه است و نزديكى او به
آنكه نزديك مىشود، نرمى و رحمت است، در مقام موعظه فرمايد: «و كونوا عن الدنيا نزّاها و الى الاخرة ولّاها و لا تضعوا
من
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1027