نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1003
ميز
ميز و
تمييز: جدا كردن.
راغب جدا
كردن بين نظائر و متشابهات گفته است
مواردى
از آن در «نهج» آمده است، درباره عباد اللّه فرموده: «قد
ميزّه التخليص و هذّبه التمحيص» خ 331 214، تصفيه كردن او را از ديگران جدا
كرده است رجوع شود به «محص» به خوارج فرمود: آيا همه شما در صفّين با ما بوديد
گفتند: بعضى از ما آرى و بعضى نه فرمود: فامتازوا
فرقتين فليكن من شهد صفّين فرقة و من لم يشهدها فرقة حتّى اكلّم كلّا منكم بكلامه»
خ 178 122 يعنى از هم جدا شويد و دو گروه باشيد «مميزون
حسابا» خ 83، يعنى براى حساب خدا از هم جدا شدهاند صالح و طالع هر يك در
جائى قرار گرفتهاند
ميس
(مثل
خير) تبختر و تكبّر. آن فقط يكبار در «نهج» آمده است درباره طاووس فرموده: «يختال بالوانه و يميس بزيفانه» خ 165 236 زيفان نيز
تبختر است مراد در اينجا حركت دادن دم مىباشد يعنى: خودنمائى مىكند با رنگهايش و
تبختر مىكند با حركت دادن دمش
ميط
ظلم. دفع
كردن و راندن، دو مورد از آن در «نهج» آمده است، در مقام نصيحت فرموده: «و لا تقتحموا ما استقبلتم من فور نار الفتنة و اميطوا عن
سننها و خلّوا قصد السبيل لهما» خ 187 277، وارد نشويد به آنچه در پيش رو
داريد از فوران آتش فتنه و خود را از راههاى آن كنار كنيد، و وسط راه را براى آن
واگذاريد
«اماطه»:
كنار شدن و كنار كردن هر دو آمده است.
و نيز در
مقام پند فرموده: «فطوبى لذى قلب سليم... استفتح
التوبة و اماط الحوبة» خ 214 331 خوشا به حال قلب سالمى كه در توبه باز
كرده و گناه را از خود كنار زده است
ميل
عدول از
وسط به يك طرف، در جور و ستم نيز به كار رود و نيز در مطلق ميل مواردى از آن در
«نهج» آمده است چنانكه فرموده است: «افترقوا بعد
الفتهم و تشتّتوا عن اصلهم فمنهم اخذ بغصن اينما مال، مال معه» خ 166 240،
ابن ميثم مىگويد: اين سخن اشاره به اصحاب آن حضرت است كه به صورت خوارج و غير آن
درآمدند، منظور از «غصن» وصى آن حضرت مىباشد يعنى بعد از
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1003