نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 111
معدن الايمان و بحبوحته و ينابيع العلم و بحوره و رياض العدل و
غدرانه» خ 198، 315 يعنى:
قرآن معدن ايمان و مركز آن و چشمههاى علم و درياهاى آنست، و باغستانهاى عدالت و
درياچههاى آن مىباشد.
بحث:
كاويدن
«بحث فى التراب: حفرها» در مجمع البيان فرموده: اصل بحث جستجو كردن چيزى است در
خاك. مثل: (فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي
الْأَرْضِ) مائده: 31: اين كلمه فقط دوبار در «نهج» آمده است، يكى آنجا كه
مردى به امام 7 گفت: خدا را طورى توصيف كن گويا با چشم خود مىبينم،
امام كه از اين سئوال ناراحت شده بود به منبر رفته و خطبه «اشباح» را خواندند تا
فرمودند: «و سمىّ تركهم التعمّق فيما لم يكلّفهم
البحث عن كهنه رسوخا فاقتصر على ذلك» خ 91، 125، خداوند راسخ در علم ناميد
كسانى را كه در خدا بحث و كاوش نمىكنند، زيرا آنها را به اين كار (غير ممكن)
تكليف نكرده است. ديگر آنجا كه پس از ضربت خوردن در وصيت خود فرمود: «كم اطّردت الايّام ابحثها عن مكنون هذا الامر فابى الله
الّا اخفائه هيهات علم مخزون» ح 149، 207، اطراد ايّام طرد و دور كردن
آنهاست يعنى: مرتّب ايّام را پشت سر گذاشته و از وقت وقوع مرگم جستجو مىكردم ولى
خدا خواست كه مخفى بماند زيرا كه آن از علم مكنون خداوند است. ابن ميثم و ابن ابى
الحديد هر دو «هذا الامر» را اشاره به وقوع شهادت آنحضرت گرفتهاند، على هذا
آنحضرت پيوسته در اين فكر بوده كه وقت وقوع و كيفيّت قتل خويش را بداند، ابن ميثم
فرمايد: چون خدا فرموده: (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ
عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ) هر چند كه رسول خدا 6
از كيفيّت شهادتش مجملا خبر داده بود چنانكه روايت شده آنحضرت فرمود بر اين سرم
ضربت زده مىشود و اين محاسنم به خونم خضاب مىگردد.
نگارنده گويد: به نظرم
اين سخن بعيد مىآيد زيرا امام 7 بعد از دانستن اينكه «وَ ما
تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ» چرا از وقت شهادت خويش جستجو مىكرد ممكن است
منظور خود مرگ و علّت تقدير آن بر كلّ انسانها باشد ولى قول
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 111