نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 37
بعد از حيات پيامبر خدا اين سرزمين به دست مسلمانان فتح شد. نامه
پيشگفته حضرت به جذاميان، خود يكى از نشانهها و دلايل نبوت آن بزرگوار مىباشد و
اشارهاى است به اين مطلب كه اسلام آن ديار را فرا خواهد گرفت.
(1)
ارما:
(به
فتح همزه و سكون راء)، چاهى است كه غزوه ذات الرقاع در نزديكى آن به وقوع پيوست.
(2)
اروان:
نام
چاهى است در مدينه منوّره كه به نام «ذروان» و «ذواروان» نيز خواندهاند. حرف ذال
و نيز «اوران».
(3)
اريحاء:
در
حديث بخارى آمده است كه عمر يهوديان خيبر را به تيماء اريحاء كوچاند. شارح بخارى
مىنويسد: تيماء و اريحاء دو جاى مشهور است در نزديكى سرزمين طئ در ساحل دريا،
واقع در ابتداى راه شام از مدينه.
البته
تيماء معروف است. بعد از خيبر و در مسير راه اردن واقع شده است اما اريحاء، به نظر
نمىرسد كه در خاك عربستان سعودى باشد، بلكه شهرى است در فلسطين.
(4)
اريس:
چاهى
است كه به آن «بئر الخاتم» نيز مىگويند؛ زيرا انگشتر و خاتم پيامبر صلّى اللّه
عليه و آله از دست عثمان در آن چاه افتاد.
پژوهشگران
معتقدند اريس در غرب مسجد قبا، حدود 42 مترى در مسجد قديم، قرار داشته است.
(5)
ازرق:
واديى
است. در حديث آمده است كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به واديى رسيد و
پرسيد: نام اين وادى چيست؟ عرض كردند: وادى ازرق ...
بكرى
مىنويسد: وادى ازرق يك ميل پس از امج به مكه قرار دارد.
(6)
اساف:
نام
يكى از بتهاى مكّه بوده كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله در روز فتح مكه آن
را شكست.
از
ابن بت همواره در كنار بتى ديگر به نام «نائله» اسم برده مىشود.
[اسبوع:
گاه
بدون الف يعنى «سبوع» مىآيد؛ از عدد سبع يعنى هفت گرفته شده و به «اسبوعات» جمع
بسته مىشود.
اين
واژه بيشتر در مورد طوافهاى هفتگانه به گرد خانه كعبه به كار مىرود؛ مثلا گفته
مىشود: «طفت بالبيت
نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 37